Poranek, dzień roboczy, zakorkowane ulice, zatłoczone chodniki, zaspani ludzie mkną w nerwowym pośpiechu do pracy. Wśród nich można zauważyć maklerów, prawniczki, prezesów i pracowników banku – chociaż tak naprawdę nie wiadomo, gdzie te osoby są zatrudnione. Ich dress code nasuwa podobne skojarzenia. Czy garsonki i niebotycznie wysokie obcasy u kobiet oraz ciasno zawiązane krawaty u mężczyzn w garniturach są niezbędne do rozwoju kariery?
Kto ustala dress code w pracy biurowej?
Przepisy prawa pracy pośrednio umożliwiają pracodawcy określanie zasad ubioru i wyglądu w miejscu wypełniania obowiązków służbowych. Pracownik zobowiązany jest bowiem wykonywać pracę sumiennie, stosować się do poleceń przełożonych i dbać o szeroko rozumiane dobro zakładu pracy, w tym jego prestiż i wizerunek. Strój firmowy jest ubiorem, którego noszenie przy świadczeniu pracy stanowi obowiązek pracownika.
Szczegółowe zapisy dotyczące służbowego dress code’u muszą być uwzględnione w regulaminie pracy bądź w treści umowy o pracę.
Ubranie do pracy jako narzędzie marketingu
Formalny ubiór służbowy jest częścią wizerunku przedsiębiorstwa. Wyróżnia go logo marki, określona kolorystyka i fason. Firma wysyła sygnał swym kontrahentom, iż przywiązuje dużą wagę do standardu ich obsługi. Istotnym jest, aby był dostosowany do rodzaju pracy, warunków panujących w miejscu jej świadczenia oraz nie naruszał godności i dóbr osobistych pracowników.
Odpowiedni strój do biura
Kreowanie niepowtarzalnego stylu ubierania się należy do prywatnej sfery życia każdego człowieka. Biżuteria, makijaż, fryzura, a także tatuaże i piercing kształtują nasz wizerunek. Pracodawca nie może w niego ingerować, gdy formalnie nie ustanowił służbowego dress code’u. Naraziłby się na sankcje określone w prawie cywilnym.
Przeczytaj również: Pisanie prac naukowych – jak to zrobić?
Należy natomiast pamiętać, że ubranie do pracy powinno być schludne i eleganckie. Jego krój i kolorystyka nie mogą zdominować kompetencji pracownika, szczególnie gdy jego obowiązki służbowe polegają na bezpośrednim kontakcie z klientami firmy.
Warto przestrzegać kilku zasad:
- Zrezygnować z ultrakrótkich spódnic i sukienek;
- Unikać prześwitujących materiałów i krojów z mocno wyciętymi dekoltami;
- Nie ubierać spodni jeansowych posiadających modne przetarcia i dziury;
- Uważać na nadmiar nadruków, cekinów oraz wzorów geometrycznych;
- Latem unikać mody plażowej, a wybierać stroje wykonane z tkanin naturalnych, przewiewnych, umożliwiających przepływ powietrza;
- Klapki i sandały zastąpić eleganckimi czółenkami na niewielkim obcasie, a w przypadku mężczyzn – skórzanymi półbutami lub schludnym obuwiem sportowym.
Dress code w pracy – podsumujmy!
Każda firma posiada swój indywidualny dress code. Jeśli nawet nie został on określony w konkretnym dokumencie, to tworzą go współpracownicy. Warto zwrócić uwagę, jaki ubiór byłby pozytywnie odebrany w miejscu pracy, a jaki wzbudziłby niemałą sensację.
Postrzeganie piękna jest subiektywne. Formalne, reprezentacyjne sytuacje służbowe wymagają jednak przestrzegania powszechnie obowiązujących zasad kultury i dobrego smaku.
Autor tekstu: Martyna Korzeniowska-Suszek