Copywriter, redagując swoje teksty, niestety nie pisze w eter. Zawsze zwraca się do pewnej grupy docelowej i musi mieć na uwadze, cóż takiego najlepiej ową grupę zainteresuje. Zapewne zastanawiasz się, jak zdefiniować typ klienta, do którego trafi twój tekst. Jeśli tak, to jest to artykuł dla ciebie!
Pełen wachlarz klientów
Ilu jest ludzi na świecie, tyle jest typów konsumentów – tworzą oni najróżniejsze grupy docelowe, co determinuje, jak dany tekst zostanie skonstruowany. Zanim zaczniesz pisać, warto zastanowić się przez moment, do kogo tak naprawdę kierujesz swoją reklamę. Oferujesz zestaw farb dla dzieci, czy może wysokiej jakości paletę dla profesjonalistów? W przypadku tego pierwszego wystarczy zapewnić, że produkt jest bezpieczny i zmywalny. Jednak kierując ofertę do artystów, skupisz się na całkiem innych cechach.
Przeczytaj również: Treści w internecie – twój biznesowy sprzymierzeniec
Kim jesteś, człowieku po drugiej stronie ekranu?
Zastanów się, jakie są potrzeby twoich klientów i w jakim celu poszukują oni danego produktu. Poznaj ich, spójrz na świat ich oczami. Czego oczekują od reklamowanego towaru? Z kim rozmawiasz? Z profesjonalistą, który doskonale orientuje się w specyfikacji produktu i jedynie szuka czegoś odpowiadającego jego wymogom, czy może z osobą, która jedynie wie, jaki efekt chce uzyskać, ale już niekoniecznie jak to zrobić? Oba te przypadki wymagać będą od ciebie dwóch różnych stanowisk – sprzedawcy lub doradcy.
Emocje najlepszym przyjacielem reklamy
Warto zwrócić uwagę na stosunek grupy docelowej do produktu. Jak często jest on używany? Czy jest to produkt nadający się na prezent? Kupowanie pod wpływem emocji nie zawsze idzie w parze z logicznym myśleniem, więc dobrze jest wtedy jeszcze wzmocnić przejęcie, z jakim klient rozważa zakup. Z drugiej strony, może twoim zadaniem jest zwrócenie się do grona stałych nabywców? Przypomnij im, dlaczego wciąż decydują się wybierać ten właśnie produkt. Pozytywne emocje są twoimi przyjaciółmi.
Określ, do kogo trafi reklama
Analizując z kim mamy do czynienia, warto zwrócić uwagę na tak przyziemne kategorie, jak płeć, wiek, styl życia, zawód, dochód, miejsce zamieszkania. Oczywiście, cały czas kładziemy nacisk na to, kim jest grupa docelowa, ale musimy też zwrócić uwagę, gdzie ona się znajduje. Jaki zakres działania ma firma, dla której redagujesz tekst? Ogólnopolski czy lokalny? Jest to sklep internetowy czy stacjonarny? Zawężenie miejsca, gdzie trafia reklama, pomoże w dokładniejszym zoptymalizowaniu jej treści.
W skrócie
- Grupa docelowa to typ klientów, do których kierujesz pisany tekst.
- Żeby dobrze dobrać treść reklam, należy postawić się na miejscu klientów i zrozumieć ich potrzeby. Kim są i czego oczekują od kupowanego produktu – są to pytania, na które trzeba znać odpowiedź.
- Dobrze jest znać nastawienie danej grupy docelowej względem reklamowanego artykułu.
- Wiek, płeć, dochód i inne dane statystyczne odgrywają dużą rolę w decydowaniu jakie treści powinny znaleźć się w twoim tekście.
Autor tekstu: Aleksandra Karwacik