Kolor odgrywa bardzo ważną rolę w postrzeganiu marki. Niezależnie od tego, czy jesteś marką modową, czy sklepem z artykułami medycznymi, możesz studiować znaczenie kolorów, aby pomogły Ci lepiej przyciągnąć i połączyć się z idealnym klientem. Psychologia koloru może być wykorzystywana do zbudowania silnej marki.
Spis treści:
- Kolory w marketingu – czym są?
- Rodzaje kolorów w biznesie
- Znaczenie psychologiczne poszczególnych kolorów w marketingu
- Podsumowanie
Kolory w marketingu – czym są?
Psychologia koloru to badanie kolorów w odniesieniu do ludzkich zachowań. Jego celem jest określenie, jaki kolor wpływa na nasze codziennie decyzje czy nawet przedmioty, jakie kupujemy. Znaczenie kolorów może mieć wpływ na to, dlaczego preferujemy niektóre kolory nad innymi. Ta sama barwa może mieć różne znaczenia, które zależą od naszego wychowania, płci, lokalizacji, wartości i wielu innych czynników.
Rodzaje kolorów w biznesie
Przyjrzyjmy się teraz rodzajom kolorów w biznesie oraz ich znaczeniu psychologicznemu, jak i temu, dlaczego jest on tak ważny. Kolor wywołuje w nas różne uczucia i emocje. Nie inaczej jest, jeśli chodzi o wybór kolorów dla Twojej firmy. Wybór odpowiedniej kolorystyki dla Twoich działań marketingowych może być różnicą między wyróżnieniem Twojej marki z tłumu lub wtapianiem się w niego. Używając kolorów strategicznie do swoich działań marketingowych, możesz sprawić, że Twoi odbiorcy zobaczą to, co chcesz, a także możesz sprawić, że Twoi klienci będą postrzegać Cię w sposób, w jaki chcesz być postrzegany.
Przeczytaj także: Optymalizacja poza treścią – poprawa pozycjonowania
Dlatego zrozumienie psychologii kolorów może być tak przydatne w działaniach marketingowych, ponieważ może pomóc Ci przedstawić markę w wybrany przez Ciebie sposób. Wybór odpowiednich kolorów niesie za sobą ryzyko. Z jednej strony może poprawić postrzeganie marki, natomiast zły dobór kolorów może zaszkodzić jej wizerunkowi. Na przykład, jeśli wybierzesz niewłaściwe kolory dla treści lub logo, może okazać się mniej czytelne i trudne dla zrozumienia odbiorców.
Znaczenie psychologiczne poszczególnych kolorów w marketingu
W paru zdaniach opiszę psychologię najczęściej używanych kolorów w marketingu, między innymi:
- Koloru czerwonego
- Koloru niebieskiego
- Koloru żółtego.
Psychologia koloru czerwonego
Jest to najpopularniejszy i najbardziej intensywny kolor marketingowy, przyciągający najbardziej uwagę, a tym samym prowokujący najsilniejsze emocje. Znaczenie tego koloru to: emocje, pasja, niebezpieczeństwo, energia i działanie. Czerwona barwa używana jest przez takie marki jak Coca Cola, YouTube, mająca tendencję do zachęcania apetytu i budowania emocji.
Psychologia koloru niebieskiego
W psychologii kolorów znaczenie koloru niebieskiego jest ściśle związane z morzem i niebem. Stabilność, harmonia, spokój i zaufanie to główne uczucia, które klient może odczuwać w odniesieniu do Twojej marki, gdy zintegrujesz kolor niebieski z brandingiem.
Marki takie jak Facebook, Twitter i Skype, często używają niebieskiego w marketingu, w celu wypozycjonowania marki jako godnej zaufania, niezawodnej i relaksującej.
Psychologia koloru żółtego
W psychologii znaczenie koloru żółtego obraca się wokół słońca, wywołując uczucie szczęścia, pozytywności, optymizmu i lata. Odrobina żółtego pomaga odwiedzającym witrynę skojarzyć Twój sklep z czymś pozytywnym.
Kolor żółty jest używany przez marki takie jak Ferrari, kojarząc się z uczuciem szczęścia, lata czy beztroskiego stylu życia, a także z optymizmem dla nowej zmiany.
Kolory w marketingu – podsumowanie
Teraz, gdy już wiesz, czym jest psychologia kolorów i jakie są najczęstsze znaczenia kolorów, nadszedł czas, aby zastosować je w swojej firmie. Podczas gdy wiele nisz ma wspólny kolor, taki jak niebieski dla opieki zdrowotnej, nie zawsze musisz przestrzegać tych zasad. Zastanów się nad wyborem kolorów, które reprezentują to, czym chcesz, aby była Twoja marka lub co chcesz, aby klienci czuli podczas przeglądania Twojej strony internetowej.
Autor tekstu: Anita Adaszewska