Copywriting

Lead w artykule – co to jest i jak go napisać?

Lead w artykule – co to jest i jak go napisać?

Co przesądza o tym, że czytelnik już od pierwszych słów zwraca uwagę na Twój tekst i chce czytać dalej? To lead, który jest obietnicą odnalezienia odpowiedzi na nurtującą Go kwestię. Czym jest lead w artykule i jak go napisać? Mam dla Ciebie garść informacji na ten temat.

Lead w artykule

Lead to rozpoczęcie tekstu, które znajdziesz zaraz po tytule. Jest zapowiedzią właściwej treści artykułu. Zadanie leadu to zachęcenie użytkownika do zapoznania się z treścią, która następuje po nim. Ten wstęp do artykułu ma formę akapitu i składa się z kilku zdań. Optymalna długość leadu to 150-350 zzs. Na pierwszy rzut oka wydaje się to niedużo. Nie martw się jednak, to wystarczy do zaciekawienia czytelnika. Jak to zrobić? Oto kilka wskazówek.

Lead w artykule – używaj krótkich i przejrzystych zdań

Skomplikowane pojęcia i wielokrotnie złożone zdania – nie stosuj ich w leadzie. To przepis na to, żeby czytelnik uciekł jak najdalej od Twojego artykułu. We wstępie wskazane są krótkie i zrozumiałe frazy, takie żeby odbiorca nie pogubił się na samym początku i wiedział o co chodzi. W leadzie umieść także słowo kluczowe. Dzięki temu czytelnik zorientuje się, jaka jest myśl przewodnia tekstu. Dodatkowo przyczyniasz się do lepszego pozycjonowania artykułu w przeglądarce.

Lead w artykule – posłuż się językiem korzyści

Język, który odpowiada na konkretne potrzeby czytelnika, to jedno z ważniejszych narzędzi w warsztacie copywritera. Warto wykorzystać go już na samym wstępie do artykułu. Od razu będzie jasne dla kogo kierujesz swój tekst i co osoby z grupy docelowej mogą dzięki niemu zyskać. Na przykład wstęp do tego tekstu sugeruje, że tekst jest kierowany do copywriterów, blogerów, autorów artykułów. Informacją, którą odbiorcy dostają na początku jest to, że lead od pierwszych chwil może przyciągnąć odbiorców do tekstu. Następnie otrzymują obietnicę dowiedzenia się, czym jest lead w artykule i co zrobić, aby działał dobrze.

Lead w artykule – zadaj pytanie

Jak mówi znane przysłowie, kto pyta nie błądzi. I tak jest też w przypadku leadu. Twój artykuł to często zbiór wskazówek na dany temat, odpowiedzi na konkretne pytanie. Zadanie go na wstępie zaciekawi czytelnika i spowoduje, że będzie chciał poznać odpowiedź. Gdy decydujesz się na taką formę zaintrygowania odbiorcy, zadbaj o to, żeby Twój artykuł w satysfakcjonujący sposób rozwinął wątek zawarty w pytaniu. Jeśli na przykład Twój lead zacznie się od słów: „W jaki sposób przygotować się do wspinaczki?”, a w artykule będą same ogólniki i żadnych konkretów, czytelnik poczuje się zawiedziony i oszukany. Dlatego tak ważne jest zrobienie solidnego researchu przed pisaniem. W ten sposób unikniesz rzucania słów na wiatr.

Lead w artykule – opowiedz historię i wezwij do działania

Czytelnicy uwielbiają opowieści oraz bohaterów, z którymi mogą się utożsamić. Dlaczego więc nie wykorzystać tego w leadzie. Na przykład jeśli napiszesz: „Jan niedawno zaczął praktyki copywriterskie w agencji reklamowej. Dostał zadanie stworzenia artykułu eksperckiego. Okazało się, że zrobił to świetnie. Co pomogło mu przy pisaniu tego tekstu? Sprawdź to!”. Początkujący copywriter zidentyfikuje się z Janem i zaciekawią go jego metody na pisanie tekstu eksperckiego. Zwróć także uwagę na zakończenie tego leadu. „Sprawdź to!” jest wezwaniem do działania (Call to Action). To skuteczny sposób na to, aby zmotywować odbiorcę do dalszego czytania artykułu. Bardzo go polecam.

Lead w artykule – wykorzystaj liczby

Badania naukowe oraz dane statystyczne wzbudzają zaufanie czytelnika. Jeśli więc już na samym wstępie powołasz się na tak ważne źródła informacji, zwiększysz swoją wiarygodność w oczach odbiorcy. Takie wyrażenie w leadzie jak „Zgodnie z badaniami Instytutu Diabetologii, stosowanie tych zasad, zmniejsza ryzyko powikłań cukrzycy aż o 59 procent”, skłoni osoby zainteresowane tym tematem do zapoznania się z tekstem.

Podsumowanie

Jak widzisz, lead jest bardzo ważną częścią tekstu. Język korzyści, storytelling, wezwanie do działania, zadawanie pytań, cytowanie badań naukowych – to część copywriterskiego warsztatu, który możesz zastosować w tworzeniu wstępu do artykułu. Zachęcam Cię do testowania tych metod.

Autor tekstu: Zofia Stawicka