To, jakie korzyści przyniosą działania SEO, jest w dużej mierze zależne od budżetu. Jednak nie oznacza to, że małe firmy przegrały w przedbiegach. W dzisiejszym artykule omówimy pozycjonowanie małych firm i jak zrobić to dobrze. Zapraszamy!
Pozycjonowanie małych firm a budżet
Nie od dziś wiadomo, że rzetelne działania SEO wymagają nakładów pracy lub pieniędzy. Nowopowstałe firmy nie mogą sobie jednak pozwolić na kosztowne działania ze względu na niepewny model biznesowy. Dziś skupimy się na tym, jak dobrze pozycjonować przy minimalnym nakładzie finansowym.
Nie podamy Wam żadnych sztuczek czy dróg na skróty – te od lat nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Zamiast tego przedstawimy kroki, które mogą przynieść efekty. Nie będzie łatwo, ale gra jest warta świeczki.
Jak pozycjonować stronę?
Najprostsze rozwiązanie to zwiększyć jej użyteczność. Są na to dwa sposoby: content i UX.
Dopasowany content
Google daje każdej firmie równie szanse. Ma tylko jedną zasadę – informacje muszą być użyteczne, wartościowe i merytoryczne. Popularne serwisy mają łatwiej, bo są już znane użytkownikom. Ale małe firmy też mają szansę zająć topowe pozycje!
Jak przekonać wyszukiwarkę, że Wasza strona jest użyteczna dla czytelników? Tworzenie eksperckich artykułów i podstron to klucz do sukcesu. Dobre artykuły blogowe, nie tylko pozytywnie wpłyną na ocenę strony, ale także wygenerują ruch i pomogą w budowaniu wizerunku marki.
Przejrzysta struktura strony
Jeśli chodzi o strukturę strony, z pomocą przychodzi UX (z ang. User Experience). Google lubi informatywne strony, które jednocześnie mają przejrzystą strukturę. Zatem warto zadbać również o ten aspekt.
UX jest bardzo obszernym zagadnieniem, dlatego poniżej omówimy – naszym zdaniem – najważniejsze kwestie:
- Struktura SEO – zadbajcie o komfort czytelnika i stwórzcie tekst, który będzie się przyjemnie czytało. Podział na akapity, odpowiednio dodane nagłówki i linkowanie wewnętrzne do podstron załatwi sprawę. Nie zapomnijcie o słowach kluczowych, które podpowiedzą wyszukiwarce, o czym piszecie.
- Czas ładowania strony – im szybszy czas ładowania, tym wyższy komfort użytkownika. Można to osiągnąć za pomocą minifikacji kodu oraz zmniejszenia rozmiaru grafik na stronie. Ma być schludnie, nie ozdobnie.
- Bezpieczeństwo – obecnie zgodnie z rozporządzeniem RODO macie obowiązek poinformować użytkowników, w jaki sposób przetwarzacie ich dane. Zamieszczenie polityki prywatności oraz regulaminu korzystania z serwisu to podstawa. Również instalacja certyfikatu SSL gra tu ważną rolę – pokazuje, że traktujecie odbiorców poważnie.
Pozycjonowanie małych firm a konkurencja
W Google liczą się najwyższe pozycje (tzw. TOP10). Naturalnye jest, że im niższy wynik, tym gorsza klikalność, a najlepsze miejsca są już zajęte przez duże portale. Jednak nie musicie się martwić. Są sposoby, aby mała firma również pojawiła się na górze wyników wyszukiwania.
Frazy long-tail
Na starcie możecie zapomnieć o pozycjonowaniu na krótkie, popularne frazy kluczowe z dużymi portalami. Takie działania wymagają sporych nakładów pracy i budżetu, a uzyskanie korzyści są wątpliwe.
Skupcie na frazach long-tail. Wybierzcie słowa kluczowe, na które chcecie pozycjonować i znajdźcie ich dłuższe odpowiedniki.
Przykład
Zdecydowaliście się na frazę „buty”, ale wiadomo, że konkurencja w postaci dużych sieci obuwniczych jest ogromna. Szukacie, więc dłuższych: „buty na zimę”, „buty do biegania w zimę” itp. Tym sposobem korzystacie z niszowych fraz, które wiążą się z niższą konkurencją.
Na samym początku funkcjonowania firmy warto pójść nawet dalej i korzystać z takich fraz jak: „czy buty x są odpowiednie do biegania w zimę”. Im bardziej niszowa fraza, tym większa szansa na zajęcie topowych pozycji.
Regularne publikacje
Pojedyncza treść nie przyniesie spektakularnych efektów. Pozycjonowanie to wyjątkowo złożony i czasochłonny proces, który wymaga cierpliwości. Jeden artykuł nie wygeneruje dużego ruchu na stronie, ale wraz z przyrostem treści liczby zaczną rosnąć.
Naturalnym sposobem niektóre artykuły trafią do większej grupy odbiorców, a inne do większej. Niestety próby przewidzenia sukcesu treści, jest jak wróżenie z kart. Jednak regularne publikacje z czasem na pewno przyniosą efekty. Co więcej, taki sposób działania pozwoli Wam zbudować topical authority, czyli autorytet tematyczny strony, a to też wpływa na pozycjonowanie.
Pozycjonowanie małych firm – podsumowanie
Każda firma ma szansę na zajęcie topowych pozycji – to zależy od tego, na jakie frazy kluczowe chcecie pozycjonować. Dla małych firmy lepszym wyborem są frazy long-tail. Google patrzy na: informatywność oraz przejrzystą strukturę. Osiągnięcie najwyższych miejsc, nie jest procesem łatwym, ale nie niemożliwym.