Jesteś copywriterem i chcesz, aby teksty, które piszesz, czytała jak największa liczba internautów? Żeby tak się stało, najpierw na stronę z Twoją publikacją musi ktoś trafić. Oba cele osiągniesz przez zastosowanie prawidłowej struktury tekstu SEO, która jest opisana w dalszej części artykułu.
Co to jest struktura tekstu SEO i dlaczego jest ważna?
By czytelnik chciał zapoznać się z tekstem i czytać go do końca, artykuł, poza korzystnymi informacjami, powinien być również przyjemny w odbiorze. W tym celu dobrze napisany tekst będzie charakteryzował się odpowiednią ilością nagłówków, akapitów czy wyróżnień.
Wyszukiwarki także chcą czytać przyjemne felietony i poradniki, aby wiedzieć, czy dany artykuł nagrodzić wyższą pozycją w rankingu. Zastosowane w tekście pisanym dla strategii SEO wyrażenia, a także hiperlinki, które prowadzą do innych, przydatnych artykułów lub podstron witryny doskonale pomogą w osiągnięciu celu.
Jak wygląda prawidłowa struktura tekstu SEO?
Samo umieszczenie fraz kluczowych czy linków oraz dodanie śródtytułów, to nie wszystko. Doświadczony copywriter stosuje zasady, które określają prawidłową architekturę treści, aby były przyjazne dla wyszukiwarek oraz czytelnika. Kiedy wdrożysz poniższe wytyczne, Twój tekst będzie odpowiednio przygotowany pod SEO.
Wstęp, rozwinięcie, zakończenie
Tak jak wypracowanie w szkole, esej na studiach czy praca magisterska, tak przyjazny dla czytelnika tekst powinien składać się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Na początku artykułu informujesz, o czym przeczyta czytelnik, a następnie rozwijasz temat artykułu, a w zakończeniu przypominasz istotne elementy przedstawionych informacji.
Nagłówki i ich hierarchia
Żeby odpowiednio kierować wzrokiem internauty w tekście SEO, niezbędne jest zastosowanie nagłówków, które będą pełnić role kierunkowskazów. O ile poprzez zastosowane akapity nie dasz zanudzić się czytelnikowi, tak nagłówkami wskażesz jakie informacje znajdzie w dalszej części tekstu.
Wyróżnienia
Są to elementy tekstu, które czytelnicy lubią najbardziej. Dlaczego? Internauci, tak naprawdę nie czytają, a skanują tekst, skupiając wzrok na istotnych informacjach. Zastosowanie pogrubienia, wyróżnienia kolorystycznego czy podkreślenia w tekście SEO automatycznie kieruje wzrok czytelnika w odpowiednie miejsce, gdzie znajdzie przydatne informacje.
Słowa i frazy kluczowe
Kiedy wiesz, na jakie słowa i wyrażenia kluczowe będzie pozycjonowana witryna, wtedy wplatasz je naturalnie w treść, tak aby czytelnik nie podejrzewał, że tekst jest sztuczny. Odpowiednio zastosowane słowa, z częstotliwością ok. 5% objętości treści, nie dopuszczą do takich wątpliwości.
Linkowanie wewnętrzne do podstron i artykułów
Aby ruch na stronie internetowej był wysoki, co lubią wyszukiwarki, internauta powinien otrzymać informacje, których szukał. Jeśli masz do zaoferowania kilka artykułów, poinformuj o tym czytelnika poprzez wskazanie (pamiętajmy, że czytelnik uwielbia, aby pokazywać, co i gdzie jest na stronie), w którym miejscu zostanie przekierowany do kolejnego tekstu. Do tego służą, odpowiednio opisanie linki, zastosowane w treści w podobny sposób jak słowa kluczowe.
Zdjęcia, grafiki i tekst alternatywny
Obrazy przełamują monotonię tekstu zarówno merytoryczną, jak i wizualną. Jako troskliwy copywriter daj chwilę wytchnienia czytelnikowi i uczyń artykuł bardziej atrakcyjnym. Kiedy stosujesz grafiki, pamiętaj także o tym, że SEO to również tekst alternatywny dla tychże. Prawidłowy podpis obrazka, poza tym, że będzie przyjazny dla osób niedowidzących, zawiera słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest strona.
Meta-opisy
Kiedy czytelnik wejdzie na stronę, znajdzie artykuł, który odpowiada na jego pytania i przeczyta go do końca, oznacza to sukces. Jednak, aby odwiedzić witrynę, musi ją najpierw znaleźć. Pomocny w tym będzie meta-opis, czyli krótka charakterystyka strony, wizytówka zachęcająca do jej odwiedzenia. Taki tekst nie powinien przekraczać 160 znaków, aby cały zmieścił się pod adresem strony i rzetelnie poinformował, co można na niej znaleźć.
Na zakończenie
Zachowując odpowiednią strukturę tekstu, dajesz czytelnikowi możliwość zaprzyjaźnienia się z witryną. Meta-opis czy tytuł artykułu pokazują czytelnikowi, czego dowie się z tekstu. Prawidłowe linkowanie, słowa kluczowe czy alternatywne opisy dla obrazów ucieszą natomiast wyszukiwarki.
Autor tekstu: Maciej Zieliński