Istnieje wiele działań marketingowych, mających na celu zachęcenie odbiorców do kupna określonych produktów. Osoby odpowiedzialne za reklamę oraz promocję danej marki muszą cały czas wykazywać się niemałą kreatywnością, by przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Każdy zdaje sobie bowiem sprawę, iż informacje przekazywane „z ust do ust” roznoszą się najszybciej. Marketing szeptany wykorzystuje więc zamiłowanie ludzi do plotkowania, by dzięki temu zbudować pozytywny wizerunek firmy, bądź zwiększyć sprzedaż produktów danej marki.
Czym jest marketing szeptany?
Marketing szeptany (ang. buzz marketing), potocznie określany jako marketing plotki to odmiana marketingu. Uważa się go za jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji w Internecie. Jego celem jest dotarcie do użytkowników z promowanymi treściami poprzez różnego rodzaju dyskusje prowadzone w sieci.
Do głównych zadań marketingu szeptanego należy:
- wywoływanie pozytywnych reakcji konsumentów,
- prowokowanie rozmów o produkcie, marce lub usłudze,
- udział w dyskusji mający na celu wywoływanie pozytywnych opinii,
- oficjalna pomoc przy problemach, wywołująca poczucie „opieki” i odpowiedzialności.
Dodatkowo, firmy za jego pomocą dążą również do promocji swoich produktów, prowokowania naturalnego ruchu na stronie czy zamieszczania linków (jako elementu SEO).
Rodzaje marketingu szeptanego
Marketing szeptany może przybierać różne formy. Do najpopularniejszych z nich należą:
- product seeding – polega na udostępnianiu próbek bądź też pełnowartościowych produktów, influencerom, blogerom czy vlogerom (czyli tzw. liderom opinii w sieci). Zadaniem osoby otrzymującej dany towar, jest jego recenzja oraz rekomendacja wśród swoich odbiorców;
- community marketing – określany również jako marketing społecznościowy, polega na promowaniu produktu bądź marki poprzez zaangażowanie się w dyskusję na forach internetowych lub grupach społecznościowych;
- trendsetting – polega na kreowaniu nowych trendów z zastosowaniem konkretnego produktu lub marki; ponadto, angażuje on osoby znane i wpływowe, których konsumenci chcą naśladować; celem działań podejmowanych w ramach trendsettingu jest ukształtowanie trendu zachowania, który jest korzystny dla promowanej marki;
- brand blogging – może być połączony z trendsettingiem; polega na wykorzystaniu sfery blogowej do produkcji firmy, produktu bądź marki;
- cause marketing – polega na wspieraniu przez markę kwestii społecznych, ważnych dla docelowej grupy odbiorców (np. zdrowego stylu życia, ekologii, tolerancji), by zbudować swój wizerunek oraz umocnić autorytet;
- evangelist marketing – polega na wykreowaniu tzw. ewangelistów danej marki, czyli grupy konsumentów, którzy będą mocno utożsamiać się z daną marką i promować ją wśród swoich znajomych;
- marketing wirusowy – to działania, polegające na tworzeniu treści (np. memów bądź gifów), którą chętnie udostępniają użytkownicy np. w mediach społecznościowych; trzeba jednak pamiętać, by stworzone treści dostarczały pozytywnych skojarzeń z danym produktem oraz nie posiadały znamion reklamy;
Zalety i wady marketingu szeptanego
Każda metoda marketingu ma zarówno korzystne aspekty, jak i pewne wady. Poniżej przedstawimy kilka z nich.
Zalety:
- możliwość prowadzenia działań promocyjnych mimo niskiego budżetu,
- możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców w stosunkowo krótkim czasie,
- wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy lub marki,
- zwiększenie ruchu na stronie, a przez to również zysków,
- zwiększenie wiarygodności i zainteresowania marką.
Wady:
- nieuzyskanie oczekiwanego zainteresowania danym produktem,
- poświęcone duże ilości czasu na zaplanowanie działań marketingowych,
- nieprzemyślane treści oraz działania mogą przynieść negatywne skutki dla firmy bądź marki.
Marketing szeptany – błędy
Internauci bardzo nie lubią dostawać fałszywych informacji, dlatego są bardzo wyczuleni na wszelką obłudę. Z tego też powodu, jeśli nie chcemy, by nasz marketing szeptany został przyjęty negatywnie, nie powinniśmy:
- pisać i wypowiadać się o produkcie w samych superlatywach (najlepiej jest postawić na treści neutralne),
- natarczywie namawiać do kupna danego towaru, gdyż możemy tym zaszkodzić wizerunkowi marki,
- używać oficjalnego tonu oraz nadmiernie rozbudowanych zdań – krótkie i rzetelne informacje są bardziej wiarygodne,
- publikować niedostosowanych tematycznie wpisów na forach internetowych,
- udostępniać tych samych komentarzy w różnych miejscach – po tym można od razu poznać, iż dana osoba nie jest wiarygodna.
Podsumowanie
Marketing szeptany jest jedną z najskuteczniejszych form marketingu. Dzięki niemu możemy zbudować pozytywny wizerunek naszej formy oraz zwiększyć sprzedaż naszych produktów. Ponadto, nie potrzebujemy do tego znacznego budżetu. Planując nasze działania promocyjne, musimy jednak dobrze je przemyśleć, by nie zaczęły przynosić one efektu odwrotnego do zamierzonego.