Copywriting

Cennik copywritera – czyli ile kosztuje dobry tekst?

Od czego zależy cennik copywritera? O tym przeczytasz w artykule.

Wstępny przegląd witryn, na których oferowane są usługi copywriterskie, może przyprawić o zawrót głowy. Ceny realizacji zleceń są problematyczne do ustalenia. Po pierwsze, kwoty bywają bardzo zróżnicowane, a po drugie często dotyczy ich zastrzeżenie, że są jedynie przykładowe i każdy tekst podlega indywidualnej wycenie. Aby się w tym odnaleźć, warto dowiedzieć się, od czego zależy cennik copywritera.

Cennik copywritera – sposoby wyceny

Pierwszą trudnością, jaka pojawia się w trakcie ustalania kosztów napisania tekstu, stanowi zetknięcie się z różnymi jednostkami rozliczeniowymi.

Najpopularniejszą z nich jest cena za 1000 znaków ze spacjami (zzs), jednak niektórzy copywriterzy za podstawę uważają 2500 zzs, znormalizowany maszynopis (1800 zzs) lub daną ilość słów. W ofertach można spotkać się również z kwotami wynagrodzenia za dany rodzaj tekstu, na przykład artykuł blogowy lub ekspercki, opis produktu czy tekst zapleczowy.

Rynkowe ceny copywritingu

Na podstawie analizy ofert kilku firm oraz freelancerów określiliśmy przeciętne stawki za kilka różnych rodzajów tekstów. Należy przy tym zaznaczyć, że wielu copywriterów nie posiada konkretnego cennika na swojej stronie. Zamiast tego zamieszczają zaproszenia do indywidualnych wycen potencjalnych zamówień. Jak zauważysz na poniższych przykładach, stawki bywają diametralnie zróżnicowane:

Jaki wniosek można wyciągnąć z analizy przytoczonych danych? Na pewno należy zdać sobie sprawę z faktu, że w poszukiwaniu usług copywriterskich powinno się być czujnym. Niskie stawki mogą być zachęcające, lecz prawdopodobnie stoi za nimi także marna jakość powstających treści.

Aby oszacować cenę, która będzie uczciwa dla obu stron umawiających się na realizację zlecenia, warto mieć na uwadze to, co wpływa na ustalenie przez autora wysokości oczekiwanego wynagrodzenia.

Od czego zależą różnice w cennikach copywriterów?

Jak widać na przedstawionych wyżej danych, ceny tekstów tego samego rodzaju mogą się różnić. Rzutuje na to nie tylko długość artykułu, lecz także szereg innych czynników. Należą do nich:

  • termin wykonania zlecenia – im mniej czasu na wykonanie zadania, tym cena realizacji jest wyższa;
  • tematyka i język tekstu – artykuły, które wymagają pogłębionego researchu i dłuższego przygotowania lub mają być napisane w obcym języku również kosztują więcej;
  • doświadczenie autora – początkujący copywriterzy oferują niskie stawki za swoją pracę, lecz często jakość tworzonych przez nich treści jest niewystarczająca. Natomiast rzetelny warsztat profesjonalistów sprawia, że większa inwestycja w ich usługi w rezultacie staje się bardziej opłacalna.
  • aktualna sytuacja rynkowa – cennik każdego copywritera jest kształtowany także przez stawki proponowane przez konkurencję z branży oraz bieżące trendy marketingowe.

Ile kosztuje naprawdę dobry tekst?

Jak już się domyślasz, nie ma konkretnej odpowiedzi na to pytanie. Warto mieć na uwadze, że solidne i spełniające wiele funkcji teksty nie są tanie, jednak jest to dobrze uzasadnione.

Stworzenie dopracowanych i spersonalizowanych treści, które jednocześnie zapewniają wysoką pozycję w wyszukiwarce, nie jest prostym zadaniem. Wymaga ono wielu kompetencji oraz sporej ilości czasu. Ponadto, najczęściej ceny tekstu obejmują również poprawki według sugestii klienta. Zatem nie należy podejrzewać copywriterów o przecenianie swoich usług, jednak warto pamiętać, że nie zawsze wysoka cena musi iść w parze z wysoką jakością.

Umiejętności danego autora można ocenić na podstawie merytorycznego poziomu jego strony internetowej, opinii poprzednich klientów oraz prosząc o wgląd do fragmentów dotychczasowych publikacji.

Cennik copywritera – podsumowanie

Kwoty w cenniku copywritera zależą przede wszystkim od nakładu czasu, jaki autor musi poświęcić na napisanie tekstu zgodnego z wytycznymi klienta.

W związku z tym, że na wycenę usług copywriterskich składa się kilka czynników, koszty przedstawiane są najczęściej jedynie orientacyjnie, a ich wartość dla konkretnego zlecenia ustala się indywidualnie.

Chciałbyś dowiedzieć się więcej informacji o cenach copywriterów? Zajrzyj na blog Content Writer.