Instagram służy już nie tylko naszej rozrywce, ale stanowi też pole działalności zawodowej i potężne narzędzie wykorzystywane do promocji produktów/usług. Istnieją jednak zjawiska, które mogą zniweczyć Twoje wysiłki włożone w budowanie konta. Jedno z nich to mass followers. Kim oni są i dlaczego ich obecność nie jest korzystna dla Twojego profilu?
Kim właściwie są mass followers?
Określenie „mass followers” odnosi się do tych użytkowników portali społecznościowych, którzy obserwują co najmniej 1500 kont, a czasem nawet znacznie więcej. Nie da się też nie zauważyć, że liczba obserwowanych przez nich profili jest zdecydowanie większa niż liczba obserwujących. Część z tych użytkowników to tzw. fake konta, czyli profile anonimowe, przedstawiające nieprawdziwe treści lub profile zakładane automatycznie przez boty, nie przez realne konkretne osoby.
Dlaczego ich obecność na Twoim koncie jest niekorzystna?
Wydawałoby się z pozoru, że im więcej ma się followersów, tym lepiej. Duże konto zawsze robi większe wrażenie, bardziej przyciąga uwagę, budzi podziw i respekt. To jednak błędne założenie! Dlaczego?
Brak interakcji
Można z niemal całkowitą pewnością powiedzieć, że użytkownicy, którzy obserwują tak wiele kont, nie są zbyt aktywni. Fizycznie niemożliwym jest zapoznać się na bieżąco z treściami zamieszczanymi przez kilka tysięcy obserwowanych instagramerów, nie mówiąc już o żadnej wartościowej reakcji na te treści. A jeżeli ktoś nie pozostawi po sobie śladu w postaci „lajka” czy komentarza, to jego obecność niewiele wnosi do Twojej instagramowej działalności.
Ograniczenie zasięgów
Jeżeli masz wielu nieaktywnych obserwujących, którzy nie angażują się pod Twoimi postami, algorytmy Instagrama mogą uznać je za mało atrakcyjne i nie będą proponować ich innym odbiorcom. To znacząco ograniczy Twoje zasięgi, a więc na dłuższą metę wpłynie niekorzystnie na rozwój konta.
Niewiarygodność Twojej marki
Jeśli jesteś zawodowym influencerem, a konto instagramowe jest dla Ciebie źródłem zarobku, mass followers mogą Ci zaszkodzić podwójnie. Sponsorzy poczują się skonfundowani i zniechęceni, widząc, że mimo dużej liczby obserwujących, Twoje posty nie cieszą się popularnością oraz nie mają oczekiwanych zasięgów. Ty sam zaś zostaniesz odebrany jako osoba niewiarygodna, a nawet dopuszczająca się nieuczciwych praktyk, takich jak kupowanie followersów.
Przeczytaj również: Czym jest marketing SMS i czy warto go stosować?
Nieprawdziwy feedback
Każdy nowy obserwujący zawsze cieszy, prawda? Zaglądasz na swoje konto, widzisz „+1” i myślisz wtedy z entuzjazmem: „Wow, widocznie to, co publikuję, podoba się innym! Moje starania mają sens!”. Niestety w przypadku mass followers to tak nie działa. Najczęściej klikają oni w przycisk „follow” bezrefleksyjnie, automatycznie lub wyłącznie z zamiarem „wyłudzenia” follow for follow. A przecież najbardziej zależy Ci na obserwatorach, którzy autentycznie polubią Twoją twórczość, docenią jakość publikacji i zechcą wejść z Tobą w interakcję.
Jak pozbyć się mass followers z naszego konta?
Jeśli już doszedłeś do słusznego wniosku, że warto pozbyć się nieaktywnych obserwujących ze swojego Instagrama, masz do wyboru:
- osobiście przejrzeć wszystkie konta, które Cię obserwują, i jeśli uznasz, że któreś z nich to mass followers, ręcznie usuwasz je z listy,
- zaopatrzeć się w jedno z wielu dostępnych na rynku internetowych narzędzi, które Ci w tym pomoże, tzn. zidentyfikuje za Ciebie podejrzane konta.
Zawsze stawiaj na jakość, nie na ilość
Ta stara jak świat zasada sprawdza się nie tylko w codziennym życiu, ale także w tym wirtualnym. Budowanie wizerunku od podstaw i tworzenie wokół swojego konta zaangażowanej społeczności na Instagramie wymaga wiele wysiłku, kreatywności, obmyślenia właściwej strategii działania. Nie warto niweczyć tego nieprawdziwymi, zawyżonymi liczbami, które choć początkowo mogą robić wrażenie, to de facto niewiele znaczą.
Autor tekstu: Magdalena Miętko-Strzelińska