Można zadać sobie pytanie: w jaki sposób wyszukiwarka Google „rozumie”, co użytkownik Internetu chce znaleźć w sieci? Jak nazwać system wyszukiwania oparty o kombinację wyrażeń kluczowych wpisywanych przez internautę? O tym, czyli o algorytmach Google, piszę w poniższym artykule.
Algorytmy Google – czym one są?
Algorytmy Google są ściśle związane z różnego rodzaju kombinacjami słów kluczowych wpisywanymi przez Ciebie w okno wyszukiwarki. To one podpowiadają, co ostatnio w sieci przeglądałeś Ty, a czego poszukiwali inni użytkownicy w Twoim kraju, a także na świecie (szczególnie, jeśli chodzi o anglojęzyczne i inne obcojęzyczne wyszukiwania). Nasze wyszukiwania mają wpływ na rangę poszczególnych stron internetowych istniejących w Internecie. Algorytmy Google są powiązane z pozycjonowaniem odwiedzanych przez nas portali, serwisów czy witryn internetowych.
Z jakimi algorytmami Google mamy do czynienia?
Wśród algorytmów Google – o schematycznej nomenklaturze – należy wyróżnić:
- Page Rank,
- Panda,
- Pingwin,
- Koliber,
- Gołąb.
Krótko scharakteryzuję każdy z nich.
Page Rank
Algorytm Page Rank to jeden z pierwszych algorytmów Google. Służy do indeksowania, czyli innymi słowy, ocenia jakość stron internetowych. Jest odpowiedzialny za ważenie jakości linków prowadzących na daną stronę WWW. Im lepszej jakości strona internetowa oraz im bardziej pozytywnie oceniana przez Google, tym otrzymuje wyższą rangę w wyszukiwarce poprzez linkowanie jej na inną stronę.
Panda
Algorytm Panda czuwa nad autentycznością, jakością i niepowtarzalnością stron WWW, a także bada zawartą na nich ilość tekstu. Jednocześnie blokuje treści zaliczane do plagiatu oraz strony duplikujące. W skrajnych przypadkach na serwisy nakłada się kary, które skutkują usunięciem stron z indeksu.
Pingwin
Algorytm Pingwin przeciwdziała nieetycznym formom marketingu, jak również walczy ze spamem. Ten algorytm Google sprawdza jakość linków oraz to, dokąd one prowadzą. Pingwin jest w stanie zdiagnozować, czy nie pochodzą one z serwisów (tzw. farm linkowych), na których znajdują się wyłącznie odnośniki do innych stron internetowych.
Koliber
Algorytm Koliber wspomaga nadrzędną misję Google, którą jest lepsze zrozumienie intencji użytkownika Internetu. Analizuje zawartość Internetu w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania, które zadają użytkownicy i prezentuje je tuż nad wynikami wyszukiwania. Dzieje się tak bez koniecznego opuszczania wyszukiwarki. Przy wprowadzeniu Kolibra najbardziej zyskały strony, które nie muszą zawierać w sobie wyrażeń kluczowych, ale za to pokrywają zakres tematyczny zagadnienia. Dlatego też obecnie optymalizacja stron internetowych polega na tworzeniu i optymalizacji treści strony przydatnej użytkownikowi. Wprowadzenie Kolibra jako algorytm Google ma zachęcić twórców stron do stosowania naturalnego języka oraz pisania przede wszystkim dla ludzi, a nie robotów.
Gołąb
Algorytm Gołąb dopasowuje wyniki wyszukiwań do geolokalizacji użytkowników. Łączy on wynik wyszukiwania w sieci i na mapach ze sobą w sposób bardziej spójny i czytelny dla internauty. Wprowadzenie algorytmu Google Gołąb przyczyniło się do ujednolicenia wyników wyszukiwań, w których użytkownik użył lub nie, informacji o swojej lokalizacji. Te same czynniki brane są pod uwagę przy szeregowaniu wyników wyszukiwania lokalnych i globalnych. Oznacza to, że wyniki na zapytanie zawierające np. miasto mogą być zbliżone do tych bez użycia lokalizacji.
Algorytmy Google – podsumowanie
Algorytmy Google nieustannie ewoluują i są dostosowywane do zmieniających się warunków w Internecie. Gdyby nie dynamiczny rozwój smartfonów i możliwości przeglądania Internetu także w podróży, takie zmiany nie byłyby konieczne. Algorytmy Google katalogujące strony będą coraz bardziej się rozwijać i staną się mniej podatne na manipulację. Mam nadzieję, że artykuł ten przybliżył Ci pojęcie algorytmów Google, a także to, w jaki sposób są odpowiedzialne za wyniki widoczne po wpisaniu określonej frazy, słów kluczowych lub pytania w okno wyszukiwania.
Autor tekstu: Natalia Chłopek