CTA z ang. Call to action jest dobrze znane w świecie marketingu, często używane, ale nie zawsze w prawidłowy sposób. Sformułowanie to możemy nazwać przyciskiem, który ma zachęcić klienta do akcji, to znaczy do dokonania zakupu lub do zapisania się np. do newslettera. Dobrze zrobione może przynieść większe korzyści niż reklama internetowa.
Zabieg ten może zwiększyć ruch na stronie internetowej lub liczbę transakcji. Jednak najpierw należy poznać zasady jego tworzenia. Powinien się nim zainteresować każdy, kto prowadzi bloga, sklep internetowy lub działa w internecie. Jeśli liczysz na rozwój swojego biznesu online na miarę XXI wieku, przeczytaj, jak zachęcić klienta do kupna kilkoma słowami.
Cel CTA i zasady jego tworzenia
Wezwanie do działania może przybierać postać przycisku, grafiki lub tekstu. Zaprojektowane w któryś z tych sposobów jest etapem lejka sprzedażowego.
Celem może być zapisanie się do newslettera, na szkolenie, wydarzenie czy też zwiększenie sprzedaży, większa czytelność bloga. Tak naprawdę mogą to być cele o charakterze marketingowym, zależne od strategii przedsiębiorcy. Nie ma tutaj limitu. Celem może być prawie wszystko, co mierzalne. Chociaż CTA najczęściej w branży e-commerce kojarzy się z wyścigiem o lepsze wyniki sprzedażowe.
Poniżej znajdziesz zasady, dzięki którym Twój tekst, przycisk lub grafika będzie perfekcyjny.
CTA dostosowany do urządzeń i widoczny dla oka
Badania pokazują, że większość osób korzysta obecnie z urządzeń mobilnych, przynajmniej przy pierwszym kontakcie z marką. Dlatego nie zapomnij dostosować ekranu do tych urządzeń. Detal ten pomoże zatrzymać na dłużej nawet 60–80% użytkowników, więc zadbaj o to, aby ich nie stracić.
Call to action powinno się wyróżniać, ponieważ może zostać niezauważone, nawet jeśli oferta będzie spełniała oczekiwania internauty. Odróżnij je kolorem, zaznacz strzałką lub podświetl. Wybierz też miejsce, które od razu po wejściu na stronę będzie rzucać się w oczy.
Grupa docelowa i wybór CTA
Zanim zaczniesz projektować wezwanie do działania, przeanalizuj grupę docelową. Poznanie jej pozwoli zdecydować Ci, co stworzyć, aby było skuteczne. Przetestuj kilka wersji i sprawdź, która najlepiej zda sprawdzian. Możesz mieć różne CTA na stronie i różne cele.
Upewnij się, czy wszystkie przyciski są Ci potrzebne. Niektóre mogą okazać się nieprzydatne lub bardzo podobne, szczególnie jeśli kierujesz produkty do podobnych grup osób.
Przejrzystość oraz rozmiar wezwania do działania
Zadbaj, aby przycisk był widoczny, najlepiej na jednolitym, jasnym tle. Tak jak napisaliśmy w poprzednich punktach, powinien wyróżniać się innym kolorem. Musi wpadać bezpośrednio w oko użytkownika.
Poinformuj także internautę, co wydarzy się po naciśnięciu na guzik. Rozmiar powinien być zależny od celu przycisku. Jeśli celem jest sprzedaż danego produktu, CTA powinno być większe niż np. opis produktu, dane techniczne.
Precyzyjność call to action
Odejdź od oklepanych sformułowań i postaraj się być kreatywny. Nie pisz standardowego „kup”. Jeśli chcesz zwiększyć szanse kliknięcia o 90%, pisz komunikaty w 1 osobie liczby pojedynczej. Szereg badań wykazało większą skuteczność, ponieważ zwiększa to zaufanie internauty do marki i działa na jego emocje.
Dodatkowo monitoruj i zmieniaj, jeśli zajdzie taka potrzeba. To, że coś działa teraz, nie oznacza, że będzie przynosiło taki sam efekt za dwa lata. Reaguj na trendy oraz obserwuj zachowania konsumentów, które zmieniają się dynamicznie z dnia na dzień.
CTA – podsumowanie
- CTA ma na celu zachęcenie użytkownika do podjęcia kolejnego kroku, np. dokonania zakupu. Może przybierać formę grafiki, tekstu lub przycisku.
- Wezwanie do działania jest jednym z etapów lejka sprzedażowego. Powinno mieć założony cel.
- Stwórz przycisk dostosowany do urządzeń mobilnych oraz dobrze widoczny na stronie internetowej.
- Dopasuj kreację przycisku do grupy docelowej. Możesz zrobić w tym celu testy A/B.
- Rozmiar przycisku będzie zależał od celu.
- Bądź precyzyjny, pisz komunikaty w 1 osobie liczby pojedynczej. Śledź trendy i dokonuj zmian.