Marketing

Outbound marketing w reklamie nowej wyspy ogrodowej?

Outbound marketing

Wakacje! W końcu wyczekany od dawna urlop, temperatura na zewnątrz ma ponad 30 stopni Celsjusza. Wychodzisz na ganek z filiżanką kawy i odbierasz pocztę od listonosza. Przeglądasz rachunkim gdy nagle w Twoje dłonie wpada oferta reklamowa jednej z firm meblowych. Na pierwszy rzut oka Twoje spojrzenie przykuwa wyspa ogrodowa. Czytasz więc: „Fikuśna słoneczna wyspa, która po rozłożeniu baldachimu zamienia się w dużą okrągłą muszlę. W środku jest stolik. Po bokach pufy. Pięć niezależnych części zestawu pozwala na dowolną konfigurację, może to być okrągłe łóżko, jak również sofa ze stolikiem i pufami. Dzięki rozkładanemu zadaszeniu wyspa stanowi skuteczną ochronę nie tylko przed silnym słońcem, ale także może osłaniać przed wiatrem. Zamontowane oświetlenie LED pozwala spędzić romantyczny wieczór na świeżym powietrzu. Wyspa gwarantuje doskonały relaks w ogrodzie lub na tarasie.” Właśnie czegoś takiego potrzebujesz!  Nawet nie wiesz, że oferta, którą przeczytałeś, mieści się w zakresie tzw. outbound marketing.

Outbound marketing w kilku słowach

Takim przykładem mogą być wszechobecne billboardy na ulicach, słupach bądź reklamy banerowowe w internecie. Zaliczamy do tego także reklamy w telewizji, radiu, akcje promocyjne w centrach handlowych. Zarówno oferty wysyłane pocztą tradycyjną i mailową oraz często natarczywe formy telemarketingu. Outbound znaczy „wychodzący”.

Marketing wychodzący

W jaki sposób to działa? Przede wszystkim:

  • zimne telefony, czyli „cold calling” przygotowanej bazy kontaktów przez pracowników Call Center
  • kampanie wysyłkowe wykorzystujące zarówno pocztę email, jak i tradycyjną korespondencję
  • uczestnictwo w branżowych targach,
  • reklamę w gazetach, radio, telewizji i innych środkach masowego przekazu
  • sponsorowanie konkretnych wydarzeń

Jakie efekty przynosi outbound marketing?

Jakie efekty przynosi? Łatwo to sprawdzić. Odpowiedz sobie na kilka prostych pytań:

  • Jak reagujesz na kolejny telefon z numeru nieznanego, po którego odebraniu odzywa się konsultant lub automat?
  • Co robisz, gdy w swojej skrzynce e-mailowej znajdziesz ofertę reklamy, która kompletnie cię nie interesuje?
  • Co myślisz, oglądając jednym ciągiem spoty reklamowe w telewizji lub kinie?

Takie formy dotarcia do Ciebie chyba przyznasz mi rację, że nie są wcale trafne, a nawet w najgorszym przypadku mogą budzić Twoją irytację. To się po prostu nie sprawdza.

W jakim celu stosuje się outbound marketing?

Skoro jest nieskuteczny, to po co wciąż się stosuje taki rodzaj marketingu? Dlaczego takie koncerny jak Volkswagen, McDonalds albo Coca Cola wciąż go wykorzystują w swoich kampaniach reklamowych? Odpowiedź jest bardzo prosta. Koncerny samochodowe, restauracje typu fast food, czy producenci znanych napojów kierują swoje reklamy do bardzo szerokiej liczby odbiorców. Stać ich na to. To giganty finansowe.

Niestety marketing wychodzący ma również kilka mocnych wad, które sprawiają, że małym i średnim firmom po prostu nie opłaca się w to inwestować. Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Tak jest też w tym przypadku. Wysokie koszty reklamy. Nie każda firma może sobie na to pozwolić. Taki marketing nie jest kierowany wyłącznie do grupy docelowej odbiorców, którzy nas interesują. Jest kierowany do wszystkich. Nie ma możliwości, żeby zbadać efektywność takiej reklamy. Tego rodzaju marketingu nie da się zoptymalizować, aby uzyskać możliwie największy zwrot inwestycji. Wielkie koncerny posiadają spore budżety, mogą sobie pozwolić na taką rozrzutność. Mniejsi przedsiębiorcy muszą kierować swoje działania w bardziej precyzyjny sposób.