Content, Copywriting

Copywriting sprzedażowy – Twój całodobowy sprzedawca

Z niniejszego artykułu dowiesz się, czym jest copywriting sprzedażowy!

Warsztat copywritera obejmuje wiele rodzajów artykułów, które najprościej podzielić ze względu na ich funkcję. Istnieją treści poprawiające wizerunek firmy, pozycjonujące oraz te najbardziej perswazyjne – tzw. copywriting sprzedażowy. Treści sprzedażowe są motorem transakcji handlowych na internecie i w dużym stopniu od nich zależy, czy oferta danej firmy przyniesie zysk, czy zniknie niezauważona.

Czym wyróżnia się copywriting sprzedażowy?

Samo umieszczenie oferty produktów lub usług w sieci nie sprawi, że transakcje zaczną płynąć do nas wartkim strumieniem. Ma na to wpływ m.in. obecny przesyt na rynku wszelkiego rodzaju towarów i usług profesjonalnie prezentowanych w internecie.

Sięgając głębiej w dużym stopniu powodem, dla którego musimy się faktycznie wysilić przy opisie oferty, jest złożoność ludzkiej psychiki. To od sfery emocjonalnej zależy przebieg procesów decyzyjnych potencjalnego klienta.

W  odróżnieniu od tekstów SEO treści sprzedażowe wpływają na sferę potrzeb i pragnień klienta. I choć wielu ludzi jest przekonanych, że ich decyzje zakupowe są dokonywane racjonalnie, to w rzeczywistości główną rolę grają tutaj mniej lub bardziej uświadomione odczucia.

Dlatego copywriting sprzedażowy zajmuje się tworzeniem tekstów wzbudzających chęć klienta do dokonania transakcji. W drugim kroku treść ma poinstruować, jak ją sfinalizować.

Aby treść sprzedażowa była skuteczna, musimy zmienić perspektywę z własnej (mam dobry produkt), na perspektywę potencjalnych klientów (mój produkt może zaspokoić pewne potrzeby nabywców).

Zastanówmy się, czego szukają ludzie z naszego targetu i sprawmy, żeby dzięki naszym opisom znaleźli to właśnie u nas.

Rolę skutecznych treści w e-commerce trudno przecenić. Profesjonalny copywriting sprzedażowy tworzy wirtualnego sprzedawcę, który pracuje dla nas 24 h na dobę.

Język korzyści – spójrz oczami klienta

Język korzyści, który jest stosowany w copywritingu sprzedażowym opisuje nie tylko produkt lub usługę, ale przede wszystkim, jaki problem klienta pomoże on rozwiązać.

Unikamy jednak wskazania bezpośrednio na trudność, z którą boryka się klient, ale na wartość, jaką zyska. Nie piszemy, że „buty nie przemokną” w trudnych warunkach pogodowych, ale „zachowają szczelność”. System alarmowy „nie zapobiegnie włamaniu”, ale „daje poczucie bezpieczeństwa”.

Ważne jest, by w języku korzyści unikać słowa „nie”, np. zamiast „nie zawiedziemy cię” to „możesz nam zaufać”. Odbiór treści z negacją może być odwrotny od zamierzonego.

Przykładów można by mnożyć bez liku. Jak widać copywriting sprzedażowy powinien posłużyć się:

  • wyobraźnią,
  • zrozumieniem potrzeb klienta,
  • sugestywnym językiem.

W języku korzyści skupiamy się całkowicie na potrzebach klienta, a nasze odczucia względem naszej  firmy i produktu zostawiamy na koniec.

Zwróćmy też uwagę na target, w który celujemy, bo nie ma uniwersalnych opisów. Każda grupa wiekowa czy społeczna ma własny styl i język – użyjmy go adekwatnie do profilu odbiorców.

Przycisk CTA – finalizacja transakcji

Call-to-Action (CTA) to ostatni etap, jaki ma przed sobą copywriting sprzedażowy. Ten krótki końcowy tekst ma skłonić do podjęcia przez klienta natychmiastowej akcji: złożenia zamówienia lub pozostawienia danych kontaktowych.

Istotne jest, że CTA to nie tylko bodziec do działania, ale też zwięzła instrukcja jak dokonać z nami transakcji. Przekierowanie do formularza jest najprostszym sposobem.

Czego unikać w tekstach sprzedażowych?

Tak jak dobry copywriting sprzedażowy może być dźwignią naszego biznesu, to z drugiej strony nieudolna treść może go pogrzebać. O to, czego nie używać w copywritingu sprzedażowym.

  • nigdy nie obiecujemy tego, czego nie jesteśmy w stanie spełnić – zła opinia szybko się rozejdzie w sieci i nas to skompromituje.
  • nie tworzymy opisów zdjęć produktu (to każdy widzi), ale wartości, jaką produkt może dać klientowi.
  • nie używamy oklepanych frazesów, typu „kreatywny” „innowacyjny” itp. bez odniesienia do konkretów.

Copywriting sprzedażowy – podsumowanie

Copywriting sprzedażowy ma wielką moc. Dobrym tego przykładem, choć kontrowersyjnym, jest epizod z filmu Mad-Man (historia początków copywritingu w USA w latach 60.).

Tam dobrze sformułowane hasło reklamowe dla koncernu tytoniowego odwraca uwagę konsumentów od niedawno ujawnionego wpływu palenia na powstanie raka płuc.

Dobry slogan zachęca do dalszego zakupu właśnie tej, a nie innej marki papierosów, ignorując niebezpieczeństwo.

Obecnie jest większa świadomość etyki w biznesie, ale siła przekazu werbalnego może wciąż pracować na naszą korzyść.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *