Jakiś czas temu założyłeś firmę i postanowiłeś, że czas zaistnieć w sieci. Zleciłeś stworzenie strony internetowej, założyłeś konta na portalach społecznościowych. Po kilku miesiącach odnotowujesz pierwszych subskrybentów. Jednak to wciąż za mało. Czy istnieje narzędzie, które pomoże Ci dotrzeć „dalej”? Gdzie będziesz mógł dzielić się swoimi doświadczeniami, ponieważ czujesz, że masz coś ciekawego do zaoferowania? Odpowiedzią na to pytanie będzie prowadzenie bloga!
Prowadzenie bloga – czy to dla mnie?
Pamiętasz czasy, gdy panowała moda na spisywanie swoich myśli w pamiętniku? Zwykle ten mały zeszycik skrywał mnóstwo „perełek” – osobistych doświadczeń z dnia codziennego. Blog jest właśnie takim internetowym dziennikiem, w którym zapisujesz swoje „myśli”. Z tą różnicą, że dzielisz się nimi z ludźmi, często zupełnie obcymi, ale będącymi w podobnej sytuacji i szukającymi rozwiązania problemu, z którym Ty już sobie poradziłeś.
Dlaczego blog zyskuje na popularności? Ponieważ jest narzędziem, które spełnia wiele funkcji. Po pierwsze, to baza artykułów o oryginalnej i merytorycznej treści, co podnosi pozycjonowanie naszej strony w wynikach przeglądarki. Po drugie, prowadzenie bloga zbliża do ludzi, a przecież o to nam chodzi. Artykuły blogowe przestały być tworzone jedynie w celach rozrywkowych (prywatnie), a zyskują całe rzesze zwolenników wśród przedsiębiorców. Dlaczego? Ponieważ firma zyskuje „ludzką twarz”, a poprzez blogi nawiązuje bliższą więź z klientem (również potencjalnym).
Jaki rodzaj bloga wybrać
Artykuły blogowe przybierają różne formy, w zależności od zadania jakie mają spełniać. I tak, dzielimy je na:
- blogi tekstowe – głównym źródłem przekazu są artykuły (lub krótkie wpisy w przypadku mikroblogów)
- linklogi – zawierają odwołania do innych stron, często dołączany jest komentarz blogera
- fotoblogi – zdjęcia, reportaże fotograficzne
- wideoblogi – publikacje w formie krótkich filmów
Niezależnie od wybranego przez nas rodzaju bloga, należy pamiętać o dwóch zasadach:
- Zamieszczaj na blogu treści regularnie – średnio 3-6 publikacji w miesiącu). Blog powinien posiadać odpowiednią strukturę treści (wstęp, rozwinięcie, podsumowanie);
- Długość tekstu – artykuł nie powinien być zbyt obszerny – ściana tekstu bardziej odpycha, niż zachęca. Nie może być też zbyt krótki – ma wnosić wartość i przekazywać informacje, a tego nie da się dokonać w 3 zdaniach.
Podsumowanie
Głównym zadaniem artykułów blogowych jest nawiązanie interakcji z klientem, gdyż na tym nam zależy najbardziej. Dlatego wskazane jest umożliwienie dodawania komentarzy przez obserwujących oraz szybkie odpowiadanie na zamieszczane treści (nie pozostawiamy użytkownika samemu sobie, gdyż odejdzie z poczuciem odrzucenia). Więcej wpisów to lepsze pozycjonowanie bloga w wyszukiwarce.
Blog prowadzony zewnętrznie może posłużyć jako rekomendacja naszego produktu (usługi) – prawie każdy chętniej „wysłucha” kogoś niepowiązanego z firmą, bo jest bardziej wiarygodny. Blog firmowy edukuje, pomaga zyskać zaufanie klienta.
Jak widać, prowadzenie bloga przynosi wiele korzyści. Najwyższy czas zakasać rękawy i zacząć pisać!