Copywriting

Wszechstronność czy specjalizacja w copywritingu – co wybrać?

Wszechstronność czy specjalizacja w copywritingu - co wybrać

Środowisko copywriterskie wciąż nurtuje pytanie: lepiej postawić na wszechstronność, czy na specjalizację w tym zawodzie. Drugie rozwiązanie gwarantuje większą wartość merytoryczną, ogranicza jednak listę zleceń do minimum. Każdy znawca kiedyś był laikiem – więc może jednak wszechstronność? Odpowiedź na pytanie pomoże uzyskać głębsza analiza zalet i wad specjalizacji w copywritingu.

Argumenty za specjalizacją

Postęp techniczny wymusza coraz większą specjalizację w każdej branży. Copywriting nie stanowi tutaj wyjątku. Skomplikowane kwestie wymagają głębszej analizy i wiedzy.

Lepsza znajomość tematu

Każdy z nas ma znajomego, który jest pasjonatem jakiegoś wąskiego, szczegółowego zagadnienia. Może rozprawiać o nim godzinami. Copywriterzy specjalizujący się w jednym, konkretnym temacie muszą włożyć dużo pracy, aby trafić do swojej niszy. Jeśli jednak już to zrobią, nikt nie może się z nimi „równać”, szybki research laika w danej dziedzinie nie zastąpi tysięcy godzin zgłębiania wiedzy przez pasjonata.

Wyższy poziom merytoryczny

Content writerzy dobrze obeznani w jakiejś dziedzinie sprawnie poszukują firm i portali zajmujących się tym samym zagadnieniem. Jest to świetna okazja do dalszego zgłębiania wiedzy i podwyższania poziomu merytorycznego pisanych tekstów. Specjaliści z danej branży wymieniają się informacjami, tworzą nowe pomysły i rozwiązania.

Od ogółu do… frustracji

Razem z dwoma znajomymi prowadziłem facebookowy profil traktujący ogólnie o polityce zagranicznej, geopolityce. Postawiliśmy sobie ambitne zadanie – każdego dnia publikowaliśmy post o ważnym wydarzeniu na świecie. Zapał, jak się okazało, to za mało. Codzienne poszukiwanie informacji pochłaniał mnóstwo sił i czasu. Hobbystyczne zajęcie po godzinach wymagało coraz większego poświęcenia. Mimo dużego zaangażowania satysfakcja z pisania była niewielka, mieliśmy świadomość, że teksty nie zgłębiają dostatecznie danego tematu.

W tym wypadku idealnie sprawdziłaby się specjalizacja stosowana w copywritingu: przykładowo ja piszę o Europie, drugi znajomy o Azji, trzeci o Afryce. Skupiamy się tylko na wybranych obszarach, każdy tekst zostaje oparty o szczegółowy research. Największej zalety specjalizacji w copywritingu upatrywałbym nie tyle w poziomie merytorycznym tekstu, co w radości, jaką z pisania może czerpać copywriter.

Lepsze rozeznanie

W tekstach branżowych popularnością cieszą się rozmaite recenzje produktów i rankingi typu „Top 10”. Specjalizacja copywritera w danej dziedzinie czyni takie zestawienia bardziej wiarygodnymi. Przy wyborze lustrzanki prędzej zaufamy miłośnikowi fotografii, który wypróbował dziesiątki modeli, niż komuś, kto na podstawie internetowych opinii tworzy własny ranking.

Argumenty przeciw specjalizacji

Przesadzić można ze wszystkim, także ze skupieniem się na jednym wycinku rzeczywistości. Nie bez powodu do dziś cenimy ludzi renesansu – osób o wielu umiejętnościach. Copywriter powinien zawsze mieć na uwadze wszechstronny rozwój. Zamknięcie się w jednej „bańce” tematycznej może w tej branży tylko zaszkodzić.

Hermetyczny język

Wysoka specjalizacja, cenna dla danej branży, niesie ze sobą także pewne ryzyko. Znawcy danego tematu mogą posługiwać się wyrażeniami niezrozumiałymi dla przeciętnego odbiorcy. Skomplikowane nazwy techniczne w artykule motoryzacyjnym, archaiczne, pozbawione tłumaczenia zwroty na portalu historycznym co prawda nadają walor merytoryczny całości, ale odstraszają czytelnika.

Spoza drzew nie widać lasu

Powiedzenie to oznacza, że ktoś zwraca zbytnio uwagę na detale, nie zauważając danej sprawy w ogólności, w szerszym kontekście. Ktoś bada tylko wewnętrzne przyczyny upadku jakiegoś dawnego państwa, pomijając, że kraj ten tak naprawdę przestał istnieć w wyniku zewnętrznej agresji. Wyspecjalizowani content writerzy muszą się pilnować, by w swoich tekstach nie zatracili ogólnego sensu sprawy, którą opisują.

Copywriter wszechstronny czy wyspecjalizowany – rada dla obu

To czy lepiej postawić na wszechstronność, czy na specjalizację w copywritingu, zależy w dużej mierze od opisywanego tematu i uzdolnień piszącego. Należy jednak pamiętać, że teksty pisane są dla kogoś, dl zewnętrznego odbiorcy. Dany artykuł ma przekazać wiedzę i sprawić, że czytelnik nie porzuci lektury po dwóch zdaniach – o to powinni się starać copywriterzy w równym stopniu, zarówno znawca jednego obszaru, jak i biorący każde zlecenie.

Autor tekstu: Michał Babiarz

No Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *