Copywriting

ZZS i ZBS – jak rozliczać się z copywriterem?

Dowiedz się, czy warto rozliczać się w formie zzs i zbs!

Przyszedł moment, w którym i Ty dostrzegłeś, jak duże znaczenie dla rozwoju przedsiębiorstwa ma publikowanie profesjonalnej treści. Czy warto nawiązać współpracę z copywriterem, na jakie treści postawić, co oznaczają skróty ZZS i ZBS?

Czy rozliczanie ZZS i ZBS ma sens?

ZZS to ilość znaków ze spacjami w tekście, natomiast ZBS to ilość znaków bez spacji.

Rozgraniczenie wydaje się bardzo czytelne i dla wielu copwriterów – freelancerów stanowi to podstawowy sposób rozliczania efektów ich pracy.

Warto jednak pamiętać, że nie każdy tekst pisze się tak samo. Stąd często pojawiające się w cennikach widełki, za 1000 ZZS zwykle trzeba zapłacić między 10 a 30 zł. Skąd taka rozbieżność?

Po pierwsze, wpływ na cenę ma rodzaj zleconego tekstu. Dłuższe i specjalistyczne formy wypowiedzi, takie jak artykuły eksperckie, czy teksty na bloga, które wymagają od copywritera erudycji, wnikliwego researchu i sprawności językowych wyceniane są o wiele wyżej, niż teksty zapleczowe czy opisy produktów.

Po drugie, duże znaczenie ma doświadczenie copywritera. Osoba, która zna zasady pozycjonowania i potrafi tworzyć unikalne i profesjonalne treści sprzedażowe, jest wyjątkowo dobrą inwestycją dla przedsiębiorstwa.

Pomimo tego, że bardzo wiele zależy od rodzaju zleconej treści, jedynym mierzalnym sposobem rozliczenia z copywriterem pozostaje ilość napisanych przez niego znaków.

1000 ZBS i 1000 ZZS – jak to wygląda?

Choć na pierwszy rzut oka wielkości te wydają się ogromne, w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. 1000 ZZS zajmuje około 1/3 strony A4 pisanej w programie Word tekstem ciągłym. Długość przeciętnego artykułu na blogu zawiera między 2000 a 4000 ZZS, czyli między 1 a 2,5 strony.

Po przeliczeniu tej wielkości przez standardowy cennik copywritera okazuje się, że jeden tekst nie jest dużym kosztem dla przedsiębiorstwa. Jednak należy pamiętać, że aby treści te przyniosły odpowiedni skutek przy pozycjonowaniu, powinny ich  powstać tysiące. Od tego momentu, zaczynamy rozmawiać o zdecydowanie wyższych kosztach pracy copywriterów.

Dlatego tak ważne jest, aby stawiać na współpracę z profesjonalistami. Za ilością zamieszczanych materiałów, musi iść również ich jakość. Przypadkowo publikowane materiały, które nie są odpowiednio zoptymalizowane pod SEO, są dla firmy bezwartościowe. Quality content to unikalne treści, które generują największy ruch na stronie i przynoszą największy zysk. Są one również najchętniej czytane przez użytkowników i najwyżej oceniane przez algorytmy Google’a. I to właśnie, w takie materiały, opłaca się inwestować.

Kto powinien nawiązać współpracę z copywriterem?

Przede wszystkim, współpraca z copywriterem okaże się dobrą inwestycją dla firm, które nie posiadają oddzielnego działu content marketingu i nie są w stanie samodzielnie tworzyć treści. A także, nie potrafią zoptymalizować swojej strony, bloga czy mediów społecznościowych pod kątem SEO. Współpraca z copywriterem freelancerem będzie także dużym wsparciem przy tworzeniu profesjonalnych i eksperckich treści.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *