Case study, czyli po polsku: studium przypadku, to jedno z najefektywniejszych sposobów autopromocji. W zasadzie nie ma już dzisiaj firmy, która by nie publikowała swoich osiągnięć w Internecie, ani też marketingowca, który nie posiadałby case study. Walka idzie o wysoką stawkę, bo przecież chodzi o budowanie wiarygodności i pozyskiwanie klienta. Warto zatem zastanowić się, jak – na tle innych – wyróżnić swoje studium przypadku, tak by wzbudzić zainteresowanie czytelnika i odnieść marketingowy sukces.
Case study – co to?
Studium przypadku, to wnikliwa analiza przypadku biznesowego, z którym zmierzyłeś się w trakcie swojej pracy. Musi, w sposób wyczerpujący, przedstawiać:
- problematyczną sytuację, z jaką się zetknąłeś realizując powierzone zadanie,
- metodę lub sposób, w jaki poradziłeś sobie z problemem,
- narzędzia, jakich w tym celu użyłeś,
- rozwiązanie, jakie ostatecznie udało Ci się osiągnąć.
Warto, w momencie przedstawiania sposobu, przedstawić wszystkie strategie, jakie brałeś pod uwagę i merytorycznie uargumentować wybór tej najlepszej. Wspomnij również o przeszkodach, jakie napotkałeś, o tym, czy wybrana przez Ciebie metoda była dobra czy zła, a jeśli nie, to dlaczego i jaką następnie podjąłeś ścieżkę w kierunku rozwiązania problemu.
Pamiętaj, case study ma być opisem przypadku, a nie odzwierciedleniem twoich emocji czy przeżyć, jakie odczuwałeś w trakcie realizowania projektu. Studium przypadku jest twoją wizytówką, warto zadbać, by było profesjonalnie napisane, tzn. przedstawiało fakty, które pozwolą czytelnikowi samodzielnie wnioskować o tobie i twoich zdolnościach.
Cechy dobrego case study
Poniżej znajdziesz kluczowe aspekty, jakie należy wziąć pod uwagę pisząc studium przypadku. Dzięki nim, z pewnością, twoje case study będzie naprawdę wyjątkowe.
Opowiadaj historię
Fakty faktami, ale dopiero dobrze opowiedziana historia z ciekawą fabułą zachęci czytelnika do dalszej lektury. By tego dokonać, zacznij od kilku zdań opisujących sytuację, po których zbudujesz napięcie. Pamiętaj, by historia dotyczyła przypadku, a nie Ciebie. Czytelnika nie interesują twoje wewnętrzne przeżycia, tylko wyniki, nakład pracy, jaki został wykonany i użyte metody. Wszystko to utrzyma uwagę i wzbudzi ciekawość odbiorcy.
Przeczytaj także: Pisanie bezwzrokowe – czy warto się tego nauczyć?
Kładź nacisk na problem
Case study, z uwagi na swój charakter formalny i obecność danych liczbowych, jest mało interesującą formą przekazu. Nie oznacza to jednak, że należy unikać podawania liczb, wręcz przeciwnie! Odwoływanie się do konkretnych wyników pokazuje twój profesjonalizm i pozwala czytelnikowi samodzielnie dokonać rzetelnej analizy. Warto jednak postarać się by przedstawić studium przypadku w sposób interesujący, przykuwający uwagę. Najlepiej, jeśli poprowadzisz narrację przez pryzmat problemu, jednocześnie chwaląc się, jak udało Ci się go rozwiązać.
Pamiętaj również o dostosowaniu języka narracji do grupy odbiorców – stosowanie profesjonalnego żargonu i używanie skomplikowanej terminologii skutecznie zniechęci każdego. Zamiast tego, stosuj przystępny język, który pozwoli dotrzeć do jak najszerszej grupy docelowej – tak stworzysz ciekawą historię, a nie tylko wysublimowany raport z numerkami.
Korzystaj z multimediów
Ściana tekstu skutecznie zniechęca. Może warto zatem rozważyć dodanie kliku grafik? Najlepiej infografik, gdyż są skuteczną formą wizualnego przekazu kluczowych danych liczbowych, procesów czy zależności, jakie zachodziły w trakcie rozwiązywania problemu. Innym sposobem może być zbudowanie portfolio bazującego na zdjęciach z opisami i komentarzami. Ta forma jest nieco trudniejsza, gdyż wymaga doświadczenia i wyczucia – ile zdjęć wystarczy, a ile to za dużo? Jakie komentarze powinny się pojawić i w jakich miejscach je ulokować, tak by tworzyły spójną całość? Budowanie takiego case study jest trudne, jednak najbardziej przystępne dla odbiorcy i skutecznie przykuwające jego uwagę.
Case study – podsumowanie
Studium przypadku to potężne narzędzie, pozwalające na łatwe pozyskanie klientów i przedstawiające wykonawcę od profesjonalnej strony. Stanowi potwierdzenie jego kompetencji, nie tylko tych merytorycznych, ale również praktycznego ich zastosowania w sytuacjach problemowych. Dobrze zbudowane case study, tzn. bogate w rzetelne dane i przystępne infografiki jest efektywnym kanałem przekazu, skutecznie zachęcającym potencjalnego klienta do współpracy z daną firmą lub osobą.
Autor tekstu: Claudia Róża Janiszewska