Chcesz wyodrębnić się z tłumu konkurencyjnych firm oferujących podobny produkt? W osiągnięciu tego celu pomoże content marketing.
Czym jest content marketing?
To działania prowadzone w Internecie lub stacjonarnie, które mają na celu przedstawienie firmy i jej produktu. Jest to ogólne założenie content marketingu, kryje się pod tym jednak więcej celów, między innymi:
- Edukacja użytkownika – jeśli nasze narzędzie wymaga instrukcji lub dodatkowej pomocy, warto nakierować użytkownika, przekazać pomocne porady. Szczególnie edukacja jest ważna na etapie wyboru oferty. Szukając produktu lub usługi, z którą wcześniej nie mieliśmy styczności, może być trudne przy tak dużej selekcji. Sprawdzi się tutaj wprowadzenie contentu w postaci artykułu lub video, które wskaże na co zwrócić uwagę przy zakupie, a także wskazanie alternatyw i sposobów użycia, finalnie pokazując proponowany produkt.
- Nawiązanie kontaktu – przeprowadzając darmowe webinary, poznajemy grupę docelową, jej oczekiwania i potrzeby. Dodatkowo dajemy okazję na wypowiedzenie się i rozmowę. To unikalne podejście do użytkownika, buduje relację nie opierającą się wyłącznie na sprzedaży produktu.
- Zbieranie feedbacku na temat prowadzonych działań – przy tak trudnym wyborze ofert, najczęściej kierujemy się opiniami w Internecie. Jest to dobra okazja na stworzenie posta w social media, w którym dopytamy klientów o ich opinie i propozycje na ulepszenie oferty. Dzięki temu nie tylko dowiemy się jakie zmiany powinny zostać wprowadzone, nowi obserwatorzy zaufają pozytywnym opiniom użytkowników.
Jakich środków używać w content marketingu?
Content marketing warto dopasować do grupy odbiorców, założeń firmy i możliwości produktu, który oferujemy. Będzie się on różnił w zależności od tego czy chcemy go stosować w Internecie, czy poza nim. Dla niektórych użytkowników warto przemyśleć zastosowanie tradycyjnego contentu, na przykład w postaci artykułów w gazetach lub ulotek informacyjnych. Jeśli chodzi o ten Internetowy, możemy wyróżnić:
- Webinary – to spotkania z potencjalną i obecną grupą klientów, podczas których możemy edukować klientów na temat branży, w której pracujemy. Odpowiadamy na pytania i dzięki temu poznajemy ich potrzeby.
- Posty social media – krótkie posty, które nie tylko opowiadają o produkcie, ale także rozbawiają użytkownika. W tym contencie możemy również poruszać inne tematy nie koniecznie związane z produktem, dzięki temu budujemy więź z odbiorcami.
- Artykuły blogowe – to dobry sposób na wprowadzenie odbiorców do danej branży, w postaci edukacyjnych artykułów lub takich pokazujących firmę od „ludzkiej” strony. Treści pisane przez pracowników w przyjazny sposób, dają użytkownikowi poczucie bezpieczeństwa, że dana firma nie chce od razu zaatakować klienta ofertą i jej ceną.
- Video content – czasami łatwiej odbieramy produkt lub usługę jeśli zobaczymy, jak ktoś z tego korzysta, słowa często nie oddają tego samego, co obraz. Dlatego warto pomyśleć o tutorialach i filmach instruktażowych.
- Newsletter – to tygodniowa wysyłka maila, skierowana do zainteresowanego grona odbiorców, pomagająca regularnie wzbudzać zainteresowania czytelników o nadchodzących nowościach i promocjach.
Jakich kanałów możemy używać w content marketingu?
Tak jak wspomniałam, narzędzia content marketingu powinny być dopasowane do grupy użytkowników. Jest to bardzo ważne, ponieważ inwestując ślepo w marketing na jednym z kanałów, zapominając o użytkowniku, nawet najlepszy content zostanie nie zauważony. Dlatego warto zrobić research grupy docelowej, z jakich narzędzi social media najczęściej korzysta, a jaki rodzaj contentu jej nie interesuje.
Co zyskujemy, stosując content marketing?
Content marketing pomaga w budowaniu więzi z użytkownikiem. Publikowany systematycznie i w sposób przemyślany tworzy długotrwałe relacje, nie kończące się tylko na jednym zakupie. Dodatkowo wspiera pozytywny wizerunek firmy. Dzięki filmikom instruktażowym czy webinarom, użytkownik uzyskuje pomoc i inspiracje do dalszego działania.
Autor tekstu: Adrianna Biszta