Wskazówki i ciekawostki

Design thinking – metoda twórczych rozwiązań

Design thinking – metoda twórczych rozwiązań

Co się wydarzy, kiedy swobodny transfer kreatywnych idei i interesujących pomysłów trafi do idealnego środowiska swoich odbiorców? Jak stworzyć produkt lub usługę, których pożądają klienci? Czy da się powstrzymać lawinę straconych projektów, które nigdy nie trafią na szczyt? Odkryj metodę design thinking i naucz się odkrywczo rozwiązywać problemy!

Czym jest design thinking: definicja i założenia

Współczesny konsument w czasach rynkowego dobrobytu i dostępności towarów pragnie czegoś więcej, niż tylko możliwości nabycia danego produktu czy usługi. Chce poczuć się wyjątkowo, dlatego szuka nowego źródła satysfakcji, które będzie stymulować jego psychę. Zakup, który pozwoli mu zaistnieć, nawiązać relację, da mu rozrywkę, kontrolę, nada wartość i prestiż staje się pożądany. Klient pragnie doświadczać pozytywnych emocji i wrażeń. Jak osiągnąć cel w świecie, w którym konkurencja nigdy nie śpi? To idealny moment na wdrożenie sztuki myślenia projektowego, czyli popularnej metody design thinking.

Design thinking to uporządkowane podejście do procesu tworzenia nowych produktów i usług oraz realizacji innowacyjnych rozwiązań, które odpowiadają na potrzeby i marzenia użytkowników w sposób twórczy, kreatywny i nieszablonowy. To koncepcja, która pozwala wyjść poza utarte schematy i na podstawie analizy oraz głębokiego zrozumienia wymagań odbiorcy znaleźć odpowiedzi na jego problemy. Celem metody jest stworzenie projektu, który wybawi odbiorcę z opresji.

Podstawowe założenia metody DT

Design thinking często nazywana jest ludzką metodą, ponieważ jej najważniejszym celem jest opracowanie optymalnego rozwiązania zsynchronizowanego z realnie istniejącą potrzebą. To nastawienie i sposób myślenia skoncentrowany wokół pragnień użytkownika, który wspiera rozwój innowacji i gwarantuje twórcze rezultaty. Jej siłą jest uniwersalność oraz elastyczność, gdyż do każdego zagadnienia na różnym etapie możemy podejść w sposób niestandardowy i nowatorski.

Główne założenia design thinking to:

  • empatyczna koncentracja na użytkowniku w celu dogłębnego zrozumienia jego potrzeb (uświadomionych i nieuświadomionych), problemów oraz oczekiwań,
  • interdyscyplinarna praca zespołowa oraz kreatywna współpraca w poszukiwaniu ciekawych rozwiązań,
  • otwartość na eksperymentowanie i testowanie w celu ulepszania prototypu w odpowiedzi na informacje uzyskane od odbiorcy.

Design thinking – 5 etapów w drodze do celu

Sztuka twórczego projektowania pomysłów to 5 głównych faz działania, które wzajemnie się uzupełniają. Zaliczamy do nich:

  1. Empatyzację, czyli badanie potrzeb użytkowników

Tworzenie zaczyna się od empatii i przyjęcia perspektywy odbiorcy, która pozwala nam zrozumieć jego potrzeby, wyróżnić problemy, rozpoznać motywacje i wybory. Pierwszy etap otwiera nam oczy i pomaga wejść w cudze buty, aby dogłębnie zbadać świat persony. Pomocne tutaj będą: mapy empatii, wywiady etnograficzne, ankiety rozpoznawcze i dyskretne obserwacje.

  1. Zdefiniowanie problemu lub wyzwania i wyznaczenie kierunku

Kiedy wiemy, co bezpośrednio dotyka lub porusza odbiorcę, łatwiej jest dokonać syntezy zebranych informacji, aby określić faktyczny problem. W tej fazie celem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: co i dla kogo rozwiązać. Warto zrezygnować z utartych schematów myślowych, które ograniczają nam pole poszukiwań.

Przeczytaj również: Zlecanie tekstów – jak i komu zlecać pisanie treści?

  1. Generowanie pomysłów w zespole

To najciekawszy etap z burzą mózgów, która ma na celu zebranie jak największej ilości propozycji, które rozwiązują zdefiniowany problem. W tej fazie powstrzymujemy się od oceny i krytyki, uwalniamy wyobraźnię i swobodną twórczość, by w rezultacie demokratycznie wybrać najlepsze pomysły, na podstawie których zbudujemy pierwsze prototypy.

  1. Tworzenie prototypu, czyli wizualne przedstawienie idei

To rozdział pośredni pomiędzy teorią a gotowym rozwiązaniem. Ze świata wielkich oczekiwań i wyobraźni przechodzimy do rzeczywistości, która weryfikuje nasze pomysły. Nasz projekt zyskuje prostą formę, staje się produktem, który można zaprezentować użytkownikom. Do budowania prototypów warto wykorzystać: makiety, storyboard czy rysunek ścieżki użytkownika.

  1. Testowanie prototypu, czyli najważniejszy sprawdzian

Nawet najlepszy prototyp może okazać się projektem bez przyszłości, kiedy wrzucimy go w środowisko użytkownika. To moment ostatecznej weryfikacji, który pozwala nam zdobyć bezpośrednią informację o efektach jego działania. Uzyskanie pozytywnego wyniku kończy się wdrożeniem rozwiązania. W design thinking ścieżka pracy wcale nie musi być liniowa, gdyż na każdym etapie można powrócić do wcześniejszej fazy, a w razie potrzeby (nieudanych projektów) zacząć cykl od nowa.

Metoda design thinking podsumowanie

W design thinking nie boimy się eksperymentować, myślimy odważnie i twórczo realizujemy pomysły, a naszym mottem staje się działanie w myśl zasady: doing not talking. Zyskujemy przestrzeń dla wzajemnej empatii i współpracy zespołowej. Tworzymy kulturę pracy opartą na doświadczeniach i uczymy się dystansu, rozwijając swoją kreatywność. To gotowy proces z pakietem konkretnych wskazówek, który możemy wykorzystać wszędzie tam, gdzie nie ma oczywistych rozwiązań.

Autor tekstu: Klaudia Granda-Grzesiak

No Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *