E-commerce

Live e-commerce – czy jest przyszłością handlu?

Live-commerce – czy jest przyszłością handlu

Wraz z postępującą cyfryzacją naszego życia branża e-commerce święci jeszcze większe triumfy. Wpływ na to miała także pandemia COVID-19. Od tamtego czasu popularnością cieszy się trend zwany live e-commerce. Wykorzystuje go coraz więcej uznanych marek i producentów. Czym jest live e-commerce? Czy jest to przyszłość handlu? W czym tkwi sukces zakupów na żywo?

Live e-commerce. Co to jest?

Live e-commerce łączy ze sobą prezentację danego produktu na żywo z możliwością jego szybkiego zakupu. Cała prezentacja odbywa się rzecz jasna online. Z tego typu rozwiązania korzystają nie tylko marki z branży mody, ale również producenci kosmetyków, sprzętu elektronicznego, a nawet… rolnicy.

Transmisje produktowe odbywają się przez aplikacje przeznaczone do live shoppingu, jednak najpopularniejszymi kanałami komunikacji pozostają Facebook, Instagram i YouTube. W evencie bardzo często biorą udział znani influencerzy, którzy nie tylko reklamują produkt swoim nazwiskiem, ale także udzielają różnych porad i omawiają dane trendy.

Przeczytaj również: Jak wygląda struktura tekstu SEO?

Nie będzie zaskoczeniem, kiedy napiszę, że live e-commerce przyszło do nas z Chin. Zjawisko to narodziło się w latach 2014-2016, ale prawdziwą furorę zrobiło w trakcie pandemii COVID-19. Popularność zakupów online zwiększyła również możliwość interakcji między kupującymi a sprzedającym.

Prekursorem live e-commerce były telezakupy, gdzie prócz możliwości kupienia produktu odbywała się jego prezentacja i omówienie. W Polsce na początku XXI w. najpopularniejsze były telezakupy Mango, w których udział brali celebryci (np. aktorka Joanna Bartel czy showman Klaudiusz Ševković).

Zakupy na żywo – czy są przyszłościowe?

Czy live e-commerce to trend przyszłości, czy może chwilowa moda? Czas na garść statystyk. Według badań przeprowadzonych przez agencję Inquiry:

  • z zakupów na żywo skorzystało ok. 10% internautów w Polsce;
  • 71% badanych słyszało o takiej formie zakupów;
  • w ujęciu globalnym zjawisko to jest o 76% bardziej popularne niż w czasach przed pandemią.

Jak widzisz, live e-commerce to w Polsce umiarkowanie znany trend, który nadal czeka na zagospodarowanie. Dobrym prognostykiem jest fakt, że zainteresowanie zakupami na żywo nadal rośnie w skali globalnej, co na pewno przełoży się na polskie realia.

Jakie są główne zalety zakupów online?

Przyspieszenie sprzedaży

Transmisje na żywo zachęcają do tzw. sprzedaży impulsywnej, gdzie klient decyduje się na kupno produktu pod wpływem chwili.

Budowanie świadomości marki

Live e-commerce sprawia, że marka jest coraz bardziej rozpoznawalna na rynku. Szczególnie w momencie, gdy twarzą transmisji są znani i cenieni influencerzy.

Angażowanie klienta niezależnie od miejsca jego pobytu

Transmisje produktowe dostępne są dla potencjalnych klientów niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Wystarczy, że mają urządzenie, na którym będą mogli je odtworzyć oraz dostęp do Internetu.

Natychmiastowy feedbeck dotyczący produktów

Sekcja komentarzy podczas transmisji pozwala uczestnikom live’u na bieżąco dzielić się ich spostrzeżeniami dotyczącymi produktów, co często okazuje się bezcenne dla marki.

Live e-commerce jawi się zatem jako trend bardzo przyszłościowy. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę coraz większy rozwój Internetu i nowe „zwyczaje”, które towarzyszą nam od czasów pandemii. Zakupy przez Internet stały się wówczas czymś powszednim. Klienci uświadomili sobie, że wcale nie muszą odwiedzać galerii handlowych i spędzać w nich wielu godzin. Wystarczy, że uruchomią komputer bądź telefon komórkowy, a galeria handlowa przyjdzie do nich.

Zainwestuj w live e-commerce!

Nie musisz być wielką i znaną firmą, by organizować zakupy na żywo! Wystarczy, że prowadzisz mały sklep lub… po prostu chcesz pozbyć się kilku zbędnych ubrań z Twojej szafy. Live e-commerce jest dla każdego. Przed transmisją warto jednak zdefiniować grupę docelową, dostosować pod nią komunikację, a jeśli jesteś większą i bardziej rozpoznawalną marką – zatrudnić influencera.

Zakupy na żywo będą dobrym rozwiązaniem, jeśli poszukujesz niestandardowych form sprzedaży, chcesz zwiększyć zaangażowanie potencjalnych klientów i wypromować swoją markę. Wystarczy, że będziesz mieć telefon, statyw, dostęp do Internetu oraz… pomysł na transmisję. Tylko tyle potrzeba, by sprzedawać na żywo!

Autor tekstu: Jakub Jędrzejski

No Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *