Chcesz wykorzystać swój potencjał w 100%? Wykonywanie zadań na ostatnią chwilę nie jest ci obce? Zapoznaj się z prawem Parkinsona i poznaj proste rozwiązania swoich problemów!
Prawo Parkinsona – genialne odkrycie Brytyjczyka
W 1958 roku historyk i pisarz C. Northcote Parkinson wydał książkę „Prawo Parkinsona”. Żartobliwy tekst stał się popularny, a tytułowe „prawo” stało się wykorzystywane w doskonaleniu organizacji czasu. Zanim przejdziemy do efektywnych rozwiązań, przedstawię ci co kryje termin prawo Parkinsona. Mówi on że „rozszerza się tak, aby wypełnić czas dostępny na jej ukończenie”. Mówiąc prościej: mimo że potrzebujesz na zrealizowanie powierzonego zadania mniej czasu niż zakłada deadline, to rozciągasz etapy wykonania go lub wykonujesz projekt na ostatnia chwile.
Przeczytaj również: Dobre nawyki – lista, którą warto wprowadzić w życie!
Przykład: zlecono ci projekt, którego deadline masz wyznaczony na przyszły miesiąc, jednak faktyczny czas zrealizowania projektu jest znacznie krótszy (powiedzmy, że dwa tygodnie). Mimo tego, wykorzystujesz ten okres nie tylko na ważne aspekty zadania, ale także na szczegóły, które nie będą miały przełożenia na finalny efekt, a co za tym idzie – marnujesz cenny czas.
Prawo Parkinsona – przydatne rozwiązania
Mimo że prawo Parkinsona to powszechny problem, można znaleźć na nie rozwiązanie stosując się do kilku prostych zasad.
Określ, ile czasu potrzebujesz na wykonanie zadania
Realistycznie wyznacz okres, w jakim jesteś w stanie wykonać powierzone ci zadanie. Na każdą czynność przeznacz określoną pulę czasu (tyle ile wiesz, że potrzebujesz), nie skupiaj się na deadlinie! Skupiając się na deadlinie nakładasz na siebie presję i przykuwasz większą uwagę do nieistotnych szczegółów. W tym momencie zaczyna działać prawo Parkinsona i do ostatniej chwili nanosisz nic niewnoszące poprawki.
Kontroluj swoje postępy
Jeśli nie jesteś pewny co do jakiejś części zadania, skonsultuj swoje postępy z osobą, która ma wiedzę z dziedziny, w której tworzysz dany projekt.
Nie poprawiaj w nieskończoność
Nie dąż do nadmiernej perfekcji. W trakcie tworzenia naturalnym procesem jest nanoszenie korekt, jednak nieustanne modyfikowanie treści zwiększa ryzyko popełnienia poważniejszego błędu, gdy twoja koncentracja jest skupiona wokół nieistotnych szczegółów.
Planuj z wyprzedzeniem (w aplikacji lub ręcznie)
Dla osób mniej lub bardziej zorganizowanych przychodzą na pomoc aplikacje, w których możesz zapisywać, opisywać i wyznaczać daty zadań. Dla tych, którzy lubią mieć wszystko na papierze polecam organizer lub zwykły zeszyt i być może, dla osób z fantazją, zakreślacze i kolorowe długopisy.
Koncentracja!
Prawo Parkinsona zabiera ci nie tylko czas, ale najważniejszą w osiąganiu celów kwestię – koncentrację, dlatego:
- rób przerwy – najwyższy stopień koncentracji trwa ok. 30 minut, po godzinie ta koncentracja spada jeszcze bardziej, więc jest to najlepszy moment na zrobienie przerwy;
- wysypiaj się – optymalna ilość snu to 7-9 godzin;
- wygoda przede wszystkim – stwórz jak najwygodniejsze warunki dla siebie (cisza, odpowiednia temperatura, odpowiednie oświetlenie).
Autor tekstu: Martyna Szcześniak