Copywriting, Marketing

Jak tworzyć skuteczne teksty reklamowe?

Jak tworzyć skuteczne teksty reklamowe?

Zastanawiasz się, czy słowo pisane ma moc wpływania na decyzje zakupowe klientów? Chcesz wiedzieć, co powinny zawierać teksty reklamowe, żeby zmaksymalizować szansę realizacji zamierzonych celów? Mamy dla Ciebie garść najważniejszych informacji i porad. Zapraszamy do lektury!

Czym są teksty reklamowe? Czy dają gwarancję sukcesu?

Reklama jest działaniem mającym na celu zachęcenie do zakupu produktów bądź skorzystania z usług. Wielu osobom kojarzy się przede wszystkim ze spotami telewizyjnymi czy radiowymi, w których sugestywnym hasłom towarzyszą obrazy i dźwięki. Czy tekst sam w sobie może spełniać taką rolę?

Jest to jak najbardziej możliwe – umiejętne operowanie słowami pozwala kreować pozytywny wizerunek firmy, poprawiać rozpoznawalność marki i skłaniać klientów do wykonania konkretnych działań, czyli tzw. konwersji. Teksty reklamowe to nieodłączny element marketingu internetowego.

Wymienione wyżej potencjalne efekty są bardzo zachęcające, ale musisz pamiętać, że żadne działanie promocyjne nie daje stuprocentowej gwarancji sukcesu. Ostateczne rezultaty zależą od bardzo wielu czynników, takich jak m.in. jakość oraz cena produktów i usług, trendy na rynku czy aktywność konkurencji.

Bez wątpienia jednak warto dać szansę tekstom reklamowym – są dużo mniejszą inwestycją niż np. spoty telewizyjne, co pozwala na działanie w iteracjach i wprowadzanie niezbędnych zmian w oparciu o monitoring efektów. Ponadto, stosując kilka podstawowych zasad, możesz istotnie zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia zamierzonych celów.

Jak tworzyć teksty reklamowe, by były skuteczne?

Oczywiście nie mamy dla Ciebie żadnej gotowej recepty, gdyż każda sytuacja jest inna. Najważniejszą cechą efektywnych treści jest unikatowość i indywidualne dopasowanie do potrzeb. Jakie zatem elementy należy uwzględnić?

Kluczowe czynniki, które trzeba wziąć pod uwagę

Dobre teksty reklamowe powinny być dostosowane do:

  • profilu klienta – dla różnych grup odbiorców przekonujące są odmienne przekazy. Na pewno intuicyjnie czujesz, że język treści przeznaczonych dla klientów księgarni poetyckiej będzie się zdecydowanie różnił od języka komunikatów kierowanych do osób kupujących w osiedlowym warzywniaku. Dlatego zdefiniuj grupę docelową, biorąc pod uwagę m.in. przeciętny poziom wykształcenia, wiek, płeć, zainteresowania oraz wewnętrzny stopień różnorodności względem tych cech;
  • wizerunku, jaki chce kreować przedsiębiorstwo – np. czy jego najważniejszą zaletą jest innowacyjność czy też może dbałość o środowisko naturalne;
  • miejsca publikacji – w przypadku tekstów na stronę firmową czy do sklepu internetowego trzeba uwzględnić optymalizację SEO. Jeśli zaś piszesz treści na portale sprzedażowe, takie jak OLX, nie jest ona potrzebna i możesz się skupić wyłącznie na perswazyjnej komunikacji. Czasem zdarza się, że wymagana jest konkretna struktura tekstu;
  • oczekiwanego rodzaju konwersji – zakładanym efektem nie zawsze jest zakup produktu czy usługi, może to być również np. zapisanie się do newslettera.

Jakie techniki zastosować?

Wiesz już, jakie zmienne mają wpływ na specyfikę tekstów reklamowych. Najwyższy czas, byś poznał techniki, które pomagają osiągnąć ich wysoką skuteczność.

Język korzyści

Podstawowym i niezbędnym środkiem do zastosowania jest język korzyści. Wobec rosnącej świadomości konsumentów puste hasła w stylu „produkty najwyższej jakości” czy kuszenie samą niską ceną po prostu się nie sprawdzają. Postaw się więc na miejscu klienta i zdefiniuj jego potrzeby oraz problemy. Następnie w sposób konkretny przedstaw, jak opisywany produkt lub usługa realizuje te potrzeby bądź rozwiązuje problem. Cechy ze specyfikacji technicznej przekuj w zalety z perspektywy odbiorcy.

Przykład: reklamując uniwersalny obiektyw fotograficzny o szerokim zakresie ogniskowych, podkreśl fakt, że sprawdzi się on w większości sytuacji zdjęciowych, oszczędzając klientowi konieczności noszenia kilku osobnych, ciężkich obiektywów.

CTA, czyli wezwanie do działania

CTA (ang. call to action) to również nieodłączny element treści sprzedażowych. Są to krótkie hasła mobilizujące użytkownika do wykonania konkretnej czynności, np.: „Kup teraz!”, „Dowiedz się więcej!”, „Zamów bezpłatną wycenę!”. Ich stworzenie nie jest pracochłonne, nie zajmują też dużo miejsca, a realnie poprawiają konwersję.

Inne metody

Poza opisanymi już podstawowymi technikami istnieje szereg innych strategii i metod, które możesz zastosować w tekstach reklamowych w zależności od potrzeb. Są to m.in.:

  • promocje cenowe i presje czasowe – np. „10% rabatu”, „oferta limitowana”, „zostało tylko kilka sztuk”, „niższa cena tylko do końca dnia” itp.;
  • społeczny dowód słuszności – np. „Ponad połowa firm w Polsce korzysta z naszego sprzętu biurowego. Dołącz do nich!”;
  • storytelling (marketing narracyjny) – metoda polegająca na nadaniu treści reklamowej cech charakterystycznych dla literatury. W opowieść o wiarygodnych bohaterach, dziejącą się w wykreowanym świecie, dyskretnie wplata się komunikat perswazyjny.

 

Written by: Jadwiga Bartczak